TOP 10 POKOK TERTUA DI DUNIA



1. METHUSELAH


Methuselah jga dikenali sebagai pokok yang paling tua di dunia. Pada tahun 2017 Methuselah sudah berusia 4,849. Methuselah terletak di Gunung Putih Califonia, Hutan Kebangsaan Inyo. Walaubagaimanapun, keberadaan pokok tersebut dirahsiakan bagi melindunginya namun masih boleh dilawati. 

2. SARV-E ABARQU

Sarv-e Abarqu, juga dikenali sebagai "Zoroastrian Sarv," yang terletak di negara Iran. Pokok ini dianggarkan sudah berusia 4,000 tahun dan, telah hidup melalui peradaban manusia  serta dianggap sebagai  monumen kebangsaan Iran. Banyak yang berpendapat bahawa Sarv-e Abarqu adalah benda hidup tertua di Asia.

3. LLANGERNYM YEW

Llangernym Yew, pokok yang luar biasa ini terletak di gereja kecil Gereja St. Dygain di kampung Llangernyw, utara Wales. Llangernyw Yew ini berusia kira-kira 4,000 tahun.

4. ALERCE

Alerce adalah nama biasa untuk Fitzroya cupressoides, spesies pokok yang menjulang tinggi yang berasal dari gunung Andes. Ramai ahli botani percaya bahawa mereka adalah pokok hidup kedua tertinggi di Bumi selain dari Pain Bristlecone Amerika Utara. Sehingga kini, spesies pokok tertua ini  berusia 3,646 tahun dan dikenali sebagai Grand Abuelo yang terletak di negara Chile.

5. PATRIARCA DA FLORESTA

Pokok ini, contoh spesies Cariniana legalis bernama Patriarca da Floresta di Brazil, dianggarkan berusia lebih daripada 2,000 tahun yang terletak di Brazil. Pokok ini dianggap suci, tetapi spesiesnya terancam secara meluas disebabkan oleh pembersihan hutan di Brazil, Colombia dan Venezuela.

6. SENATOR


Senator adalah pokok terbesar di Amerika Syarikat, dan secara meluas dianggap sebagai yang tertua spesiesnya yang diketahui wujud. Ia juga merupakan pokok A.S. terbesar dari mana-mana spesies di timur Sungai Mississippi. Dianggarkan sekitar berusia  3,500 tahun, Senator telah digunakan sebagai mercu tanda untuk india Seminole dan puak asli yang lain.

7. POKOK ZAITUN DARI VOUVES

Pokok zaitun kuno ini terletak di pulau Crete, Yunani dan merupakan salah satu daripada tujuh pokok zaitun di Mediterranean yang dipercayai berusia sekurang-kurangnya 2,000 hingga 3,000 tahun. Walaupun umurnya yang tepat tidak dapat disahkan, Pokok Zaitun Vouves mungkin menjadi yang tertua di kalangan mereka, dianggarkan lebih dari 3,000 tahun. Ia masih menghasilkan zaitun, dan mereka sangat berharga. Pokok zaitun adalah tahan lasak dari kekeringan, penyakit dan tahan api meyebabkan ia mampu hidup dengan lama.

8. JOMON SUGI



Jōmon Sugi, terletak di Yakushima, Jepun, adalah pokok cryptomeria tertua dan terbesar di pulau itu, dan merupakan salah satu alasan mengapa pulau itu dinamakan Tapak Warisan Dunia UNESCO. Pokoknya berumur sekurang-kurangnya 2,000 tahun, tetapi sesetengah pakar percaya ia berumur lebih dari 5,000 tahun. Teori mengatakan, mungkin Jōmon Sugi adalah pokok tertua di dunia - bahkan lebih tua dari Metuselah dan yang lain.

9. CHESTNUT TREE

Pokok yang terletak di Gunung Etna, Sicily. Diyakini berusia di antara 2,000 hingga 4,000 tahun, usia pokok ini amat mengagumkan kerana Gunung Etna adalah salah satu gunung berapi paling aktif di dunia. Pokok ini hanya terletak 5 batu dari kawah Etna.

10. GENERAL SHERMAN

General Sherman terletak di Taman Negara Sequoia di Califonia dan dipercayai sudah berusia kira-kira 2.500 tahun. 


No comments

Powered by Blogger.