Contoh Kajian Tindakan Geografi
TAJUK
KAJIAN TINDAKAN:
PENGGUNAAN SLIDE
POWER POINT DAN VIDEO UNTUK MENINGKATKAN KEFAHAMAN PELAJAR
BAGI TOPIK KEPERLUAN PENGANGKUTAN DAN PERHUBUNGAN AWAL
ABSTRAK
Kajian
ini dijalankan untuk meningkatkan kefahaman dan ingatan pelajar dalam
pengajaran dan pembelajaran yang diajar bagi topik keperluan pengangkutan dan
perhubungan awal dengan cara menggunakan slide PowerPoint dan
video dalam PdP. Seramai 28 orang pelajar Tingkatan Dua kelas Universiti Hazard
(2UH), SMK Kompleks KLIA Nilai, Negeri Sembilan terlibat dalam kajian ini.
Tinjauan awal menunjukkan pelajar bosan dan mengantuk di dalam kelas semasa PdP
serta tidak faham apa yang diajar oleh guru kerana tidak dapat menjawab
pertanyaan guru. Selain itu, pelajar tidak juga tidak fokus dan menghiraukan
apa yang diajar oleh guru. Pelajar juga tidak aktif di dalam kelas semasa
melakukan aktiviti kumpulan dan tiada keyakinan diri semasa melakukan
pembentangan. Bagi menangani masalah ini, pengkaji telah menggunakan slide
PowerPoint dan video semasa PdP iaitu dilakukan di bilik media bagi
meningkatkan kefahaman pelajar. Penggunaan slide PowerPoint ini dapat
meningkatkan kefahaman pelajar disebabkan semua yang ada di slide pelajar boleh
nampak dan baca serta penjelasan guru dapat meningkatkan kefahaman pelajar.
Dalam slide juga dimasukkan gambar jenis pengangkutan dan perhubungan awal bagi
menampakkan pelajar gambaran yang jelas kepada pelajar kerana di era
globanisasi sekarang ini sangat sukar untuk melihat jenis pengangkutan dan
perhubungan ini. Selain itu juga, penggunaan video digunakan untuk menampakkan
kepada pelajar dengan lebih jelas lagi tentang topik pengajaran ini. Dengan
menggunakan video juga pelajar dapat menumpukan perhatian di dalam kelas,
meningkatkan kefahaman pelajar dan apabila disoal mampu menjawab kerana ini
mampu memudahkan pelajar untuk mengingat kerana mempunyai audio dan jelas
kepada pelajar. Dengan itu, pelajar dapat meningkatkan kefahaman, ingatan dan
merasa seronok semasa PdP serta ini mampu mengeratkan kemesraan antara
guru dan pelajar.
1.0
. REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LALU
Pada
11 Julai hingga 4 November 2016 iaitu selama 16 minggu, saya telah menjalani
tempoh latihan mengajar dengan jayanya di Sekolah Menengah Kebangsaan Kompleks
KLIA, Nilai, sekolah tersebut mempunyai dua sesi iaitu sesi pagi dan petang dan
saya ditetapkan menjalani latihan mengajar sebelah sesi petang. Negeri
Sembilan. Selama tempoh menjalani latihan mengajar, saya telah di selia oleh
pensyarah daripada Fakluti Sains Kemanusiaan iaitu (nama pensyarah
pembimbing)..
Semasa menjalani latihan mengajar di sekolah tersebut, saya telah dibimbing
oleh ketua Panitia Geografi sesi petang iaitu puan (nama guru pembimbing) yang
juga merupakan guru geografi dan sudah mempunyai pengalaman mengajar subjek Geografi
selama lebih kurang 8 tahun. Sepanjang berada di bawah bimbingan Puan Suzana
binti Adenan, banyak pengajaran dan teladan yang telah saya dapat untuk membawa
diri kearah kejayaan dan juga seorang pendidik yang berjiwa kuat demi mendidik
anak-anak muda menjadi insan yang Berjaya dan berpendidikan.
Bagi menjalani latihan mengajar ini saya telah ditugaskan untuk mengajar mata
pelajaran geografi tingkatan 2 UH, iaitu kelas yang prestasinya agak lemah
dalam mata pelajaran geografi. Mengajar kelas 2UH ini pada mulanya saya sangat
tertekan dan kurang selesa kerana pelajar kurang faham apa yang diajar oleh
guru kerana apabila disoal pelajar tidak dapat langsung menjawabnya dan hanya
sebilangan pelajar yang dapat menjawab itupun guru terpaksa bagi bayangan terhadap
pelajar. Tambahan lagi, pelajar tidak memberi perhatian yang sepenuhnya semasa
guru sedang mengajar dalam kelas dan apa pelajar yang bermain, bercakap,
bercerita dan mengantuk semasa di PdP berlangsung. Keadaan menjadi teruk
apabila pelajar tidak menimbulkan minat terhadap subjek geografi dalam
pelajaran kerana subjek geografi di sekolah tersebut hanya wajib diambil oleh
pelajar menengah rendah sahaja dan lagi menengah atas tiada aliran kemanusian.
Ini juga salah satu factor pelajar tidak minat belajar geografi.
Setelah lebih kurang dua bulan bersama dengan kumpulan pelajar tersebut iaitu
seminggu sebelum cuti penggal II sekolah telah membuat ujian formatif II
dan dari sini saya hendak menilai kefahaman pelajar dalam PdP bagi topik bab 7
hingga bab 10 yang saya ajarkan sepanjang 2 bulan tersebut. Dengan harapan saya
di sini pelajar mampu lulus dalam 50% peperiksaan subjek geografi tersebut.
Jadual 1 menunjukkan separuh daripada pelajar mendapat peratusan kurang
daripada 50% dan ini menunjukkan separuh daripada pelajar gagal dalam subjek
geografi yang hanya melibatkan 4 bab pelajaran dalam ujian formatif II ini.
Keputusan daripada ujian ini membuat saya rasa bimbang kerana tajuk yang keluar
dalam ujian tersebut adalah tajuk yang saya ajar terhadap kumpulan pelajar
tersebut. Berdasarkan kepada soalan yang diberikan pun bukan sampai tahap
penilaian jika dilihat berdasarkan Taksomoni Bloom dan hanya melibatkan tahap
satu hingga 4 sahaja. Hasil keputusan daripada ujian ini membuat saya berasa gagal
kerana ini sebenarnya juga mencerminkan kegagalan saya sebagai seorang
guru.
Jadual
1 : Prestasi pelajar dalam Ujian Formatif II
Peratus
|
Pelajar
|
0-49
|
15
|
50-69
|
11
|
70-85
|
2
|
86-100
|
0
|
Hasil daripada maklum balas pelajar terhadap ujian tersebut mereka mengatakan
yang sangat susah sehingga membuat pelajar ‘hemtam’ sahaja soalan yang sukar
disebabkan bentuk soalan adalah dalam bentuk objektif padahal soalan-soalan
yang dikeluarkan sudah saya ajarkan kepada pelajar. Daripada sini, saya
mendapati bahawa kebanyakkan pelajar tidak minat belajar subjek geografi dan
bosan kerana bagi mereka subjek geografi adalah subjek yang susah. Berdasarkan
kepada pemerhatian saya, pelajar kebanyakkannya tidak fokus semasa PdP, tidak
tumpukan perhatian sepenuhnya semasa guru sedang mengajar, kebanyakkan pelajar
buat kerja sendiri dan apabila ditanya faham pelajar cakap yang mereka faham.
Jika dilihat berdasarkan pengajaran saya dalam kelas, saya hanya selalu
menggunakan srategik berpusatkan guru dimana saya hanya bercakap dihadapan,
menulis di papan putih isi-isi pengajaran yang penting dan bertanya
kepada pelajar. Bagi langkah kedua pula saya selalu buat aktiviti kumpulan dan
kemudiannya bentang di hadapan atau berbincang dalam kumpulan. Bagi peneguhan
pula saya selalu suruh pelajar buat latihan yang ada dalam modul buku yang
disediakan oleh guru asal dan kemudiaannya berbincang di dalam kelas. Dalam
cara pengajaran ini selalunya membuat pelajar tidak fokus dan ada pelajar yang
rasa mengantuk semasa PdP. Mungkin juga kesilapan sebagai seorang guru yang
tidak menegur pelajar yang berbuat sedemikian. Daripada langkah PdP yang saya
buat ini saya selalu beranggapan yang pelajar akan faham dan jelas apa yang
telah saya ajarkan, maka mampu meningkatkan prestasi tingkatan 2UH ini dalam
subjek geografi namun sangkaan saya jauh melencong ke kiri kerana kebanyakan
pelajar tidak faham dan tidak dapat apa yang saya cuba ajar dan sampaikan
kepada mereka.
Jadi, saya sedar budaya salah-menyalah di antara satu sama lain tidak akan
mendatangkan manfaat kepada sesiapa pun dan teknik pengajaran serta bahan yang
sayu gunakan adalah kurang berkesan kepada kefahaman pelajar. Sesuatu usaha
mesti dilakukan untuk meningkatkan profesionalisme saya dan membantu
pelajar-pelajar ini untuk mengharungi cabaran yang akan datang. Berdasarkan
pengalaman saya dalam projek kajian tindakan yang pernah dijalankan, saya pun
bercadang untuk melaksanakan satu kajian tindakan demi membantu kumpulan
pelajar ini bagi meningkatkan kefahaman pelajar bagi topik keperluan
pengangkutan dan perhubungan awal dan seterusnya memperbaiki kelemahan dalam
pengajaran saya.
2.0
TINJAUAN LITERATURE
2.1
Penggunaan slide PowerPoint dan video dalam pembelajaran
Media
adalah sebuah alat yang mempunyai fungsi menyampaikan pesan (Bovee, 1997).
Media pembelajaran adalah sebuah alat yang berfungsi untuk menyampaikan
maklumat pembelajaran. Pembelajaran adalah sebuah proses komunikasi antara
murid, guru dan bahan ajar. Komunikasi tidak akan berjalan tanpa bantuan alat
penyampai maklumat atau media.
Media pengajaran dan pembelajaran yang baik harus memenuhi beberapa syarat.
Media pembelajaran harus meningkatkan motivasi pelajar. Penggunaan media
mempunyai tujuan memberikan motivasi kepada pelajar. Selain itu media juga
harus merangsang murid mengingat apa yang sudah dipelajari selain memberikan
rangsangan untuk belajar ilmu baru. Media yang baik juga akan mewujudkan murid
yang aktif.
Menurut Leong Mei (1998), kelebihan penggunaan komputer (PowerPoint) dalam
proses pengajaran dan pembelajaran secara umumnya ialah:
1. Paparan
Menarik
Kombinasi
warna dan muzik yang tepat menghasilkan paparan yang menarik. Penggunaan
permainan dan susunan teks yang teratur akan memberikan persembahan yang
menarik. Semua ini dapat menghasilkan cara pembelajaran yang berkesan.
2. Sikap
Positif
Perisian
ini mempunyai ciri interaksi dengan murid secara tidak langsung dapat
memotivasikan murid menjadi aktif. Ini dapat mengatasi sikap murid yang negatif
dan menggalakkan murid mengambil bahagian dalam perhubungan pelajaran.
3. Membantu
Murid Lemah
Murid
yang lemah boleh belajar mengikut keupayaannya. Murid boleh mengulang kaji
pelajaran sehingga berjaya memahami konsep-konsep yang diajar.
4. Membantu
Dalam Pemahaman
Bantu
murid faham dengan cepat. Ini kerana penggunaan grafik, animasi, warna, muzik,
simulasi dan dialog akan mempercepatkan lagi proses pemahaman perkara-perkara
atau konsep-konsep yang ingin disampaikan dengan berkesan.
5. Jangka
Masa Pendek
Seorang
murid berupaya memahami suatu konsep dengan kaedah pembelajaran berbantukan
PowerPoint berbanding konvensional. Ini kerana penggunaan PowerPoint berupaya
memberi motivasi dalam pembelajaran pelajar.
6. Mutu
dan Perhatian
Penggunaan PowerPoint membantu tugas yang biasanya dilakukan oleh guru.
Perhatian yang lebih dapat diberikan kepada kepekaan seseorang murid. Guru
mempunyai masa yang lebih untuk memperbaiki mutu bahan murid serta merancang
dan menghasilkan perisian yang lebih baik untuk kesesuaian pengajaran dan
pembelajaran mengikut tahap Kaedah pembelajaran berbantukan Media iaitu
PowerPoint dapat mengatasi masalah guru dalam mengajar murid-murid yang lemah.
Menurut Jean Piaget (1950), kecerdasan adalah kebolehan individu berfikir atau
menaakul dalam usahanya menyesuaikan diri dengan persekitaran. Kalat (1999)
berpendapat kecerdasan adalah gabungan antara kebolehan umum dan kemahiran
praktis. Pembelajaran berbantukan PowerPoint dapat memberi peluang kepada murid
belajar dan memahami konsep Sains mengikut keupayaan diri. Menurut Rashidi
(1986), kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan PowerPoint ini dapat
mewujudkan persekitaran pembelajaran yang baru dan suasana pembelajaran yang
sihat serta seronok untuk murid. murid-muridnya.
3.0 ISU KEPERIHATINAN
Isu
keprihatinan yang dapat dilihat sini adalah berdasarkan masalah yang dihadapi
oleh guru pengkaji. Masalah pertama yang dihadapi oleh pengkaji pada awalnya
adalah guru tidak dapat menarik perhatian pelajar dalam PdP sehingga buat
pelajar bosan dan tidak dapat mengikuti perkembangan pengajaran dalam kelas
sehingga tamat dan akhirnya menyebabkan pelajar tidak faham apa yang cuba
disampaikan oleh guru. Ini disebabkan gaya pengajaran guru yang kurang berkesan
kerana guru hanya menggunakan kaedah ‘talk and chalk’ di mana guru hanya
mengajar dalam kelas dan tidak banyak aktiviti yang dilakukan.
Pada pengajaran abad 21 ini kebanyakan pelajar cepat rasa bosan sekirannya
pengajaran dalam kelas hanya berpusatkan guru kerana ini tidak melibatkan
komunikasi dua hala menyebabkan pelajar tidak faham apa yang telah diajar oleh
guru. Sebenarnya pada pengajaran zaman ini melibatkan pelajar sekali dan
pengajaran berpusatkan pelajar juga amat digalakkan kerana dengan menggunakan kaedah
ini pelajar pasti bergiat aktif dalam kelas dan pastinya membuat pelajar faham
apa yang disampaikan oleh guru. Ini juga salah satu masalah yang dihadapi oleh
guru pengkaji kerana tidak menggunakan kaedah berpusatkan pelajar. Kaedah
berpusatkan pelajar ini hanya membuat guru untuk membuat lebih banyak aktiviti
yang menarik dan mampu memberikan pengajaran yang bertetapan pencapaian
pelajaran.
Masalah seterusnya yang dihadapi oleh guru adalah pencapaian objektif dalam PdP
tidak tercapai. Ini disebabkan pelajar tidak faham sepenuhnya apa yang diajar
oleh guru dalam pengajaran yang tidak mampu memberikan pelajar pengetahuan yang
sepenuhnya. Dalam setiap-tiap topik yang diajar oleh guru tidak semua objektif
tercapai seperti mana yang telah ditulis dalam objektif pelajaran. Ini juga
masalah guru yang serius kerana hala tuju pelajaran tidak dapat dibuat dengan
sepenuhnya. Salah satu puncanya adalah sebagai guru pelatih tidak dapat
mengaplikasikan teori dan praktikal yang sesungguhnya semasa berada di dalam kelas
sebagai mana yang telah diajar semasa di kampus.
Seterusnya adalah masalah yang dihadapi oleh pelajar sehingga menyebabkan
mereka tidak dapat apa yang diajar oleh guru dan pelajar lemah dalam topik ini.
Antara masalah yang dihadapi oleh guru adalah tidak faham apa yang diajar oleh
guru. Ini disebabkan pelajar tidak fokus semasa PdP dan kebanyakan pelajar
semasa PdP buat hal masing-masing. Berdasarkan beberapa pertanyaan yang ditanya
oleh guru pengkaji berdasarkan masalah ini adalah pelajar terikut-ikut dengan
masalah yang dihadapi oleh guru sebelumnya yang menggunakan kaedah yang sama.
Ini disebabkan pelajar lebih suka belajar sambil bermain yang mampu membuat
mereka faham dan belajar dalam keadaan yang seronok dan hanya perlu kawalan
yang serius bagi guru supaya tidak mengganggu kelas lain kerana terlalu bising.
Oleh itu, masalah yang dihadapi ini seharusnya diatasi dengan cara yang
profesional bagi meningkatkan kefahaman pelajar lebih-lebih lagi bagi mengatasi
masalah menarik perhatian pelajar untuk terus mengikuti perkembangan pelajaran
sehingga habis kelas dan mampu memahami apa yang disampaikan oleh guru dan
mampu mencapai objektif pelajaran.
4.0
OBJEKTIF KAJIAN
4.1
Objektif Umum
Meningkatkan
kefahaman dan menarik minat pelajar untuk belajar subjek Geografi bagi topik
keperluan pengangkutan dan perhubungan awal dan memastikan pelajar memahami apa
yang diajar oleh guru.
4.2
Objektif Khas
5.2.1 Menyatakan
cara pengangkutan dan perhubungan awal negara Malaysia.
5.2.2 Menyenaraikan
keperluan pengangkutan dan perhubungan awal negara Malaysia.
5.2.3 Menghuraikan
keperluan pengangkutan dan perhubungan awal di Malaysia.
5.0
KUMPULAN SASARAN
Kumpulan
sasaran bagi kajian ini adalah Tingkatan 2 kelas Universiti Hazard atau 2UH
yang berjumlah 28 orang yang terdiri daripada 12 orang pelajar lelaki dan 16
orang pelajar perempuan. SMK Kompleks KLIA, Nilai ini mempunyai tujuh kelas
bagi pelajar tingkatan dua dan tingkatan 2UH ini berada di kedudukan nombor
empat jika dilihat dari segi kepandaian kelas mengikut sekolah tersebut.
6.0
PELAKSANAAN KAJIAN
6.1
TINJAUAN MASALAH
Dalam
mengumpul data yang dikehendaki saya telah menggunakan dua kaedah pemerhatian
dan ujian.
i. Pemerhatian
Dalam
kaedah pemerhatian ini saya memerhatikan belajar dari mula hingga akhir kelas
berkenaan dengan sikap, tingkah laku dan kefahaman mereka semasa berada di
dalam kelas.
SENARAI
SEMAK PEMERHATIAN
Kelas : Tingkatan 2 UH
Tarikh
:
Bil
|
Aspek
|
Sangat
baik
|
Baik
|
Kurang
baik
|
Sangat
tidak baik
|
1.
|
Tingkah
laku pelajar semasa dalam kelas.
|
||||
2.
|
Tumpuan
perhatian pelajar terhadap pelajaran.
|
||||
3.
|
Kerjasama
pelajar dengan guru.
|
||||
4.
|
Kemahiran
pelajar bertanya dan menjawab soalan.
|
||||
5.
|
Kerjasama
pelajar dengan ahli kumpulan.
|
||||
6.
|
Tahap
keyakinan pelajar.
|
||||
7.
|
Tahap
kefahaman pelajar dalam topik pelajaran.
|
Jadual
2 : Borang semak yang digunakan dalam kaedah pemerhatian
Senarai
semak ini digunakan untuk mengenal pasti bagaimana keadaan pelajar semasa PdP
dijalankan bagi kelas 2UH. Dalam senarai semak pemerhatian ini terdapat 7 aspek
yang harus diperhatikan. Perkara pertama adalah dari segi tingkah laku pelajar
semasa dalam kelas ketika guru sedang mengajar. Ini dapat di perhatikan
berdasarkan tingkah laku pelajar seperti bermain dalam kelas, buat kerja
sendiri, selalu keluar kelas, lambat masuk kelas, hormat pelajar terhadap guru
dan disiplin pelajar semasa dalam kelas. Aspek yang kedua adalah tumpuan
pelajar terhadap pelajaran yang diajar oleh guru. Adakah pelajar menumpukan
perhatian semasa guru sedang mengajar atau sekadar mendengar dan tidak tertumpu
sepenuhnya.
Selain itu, bagi aspek yang ketiga adalah kerjasama pelajar terhadap guru.
Adakah pelajar mempunyai kerjasama dengan guru seperti mendengar apa yang
dikatakan oleh guru seperti memadam papan tulis, tidak membuat bising dan
meminta izin kepada guru sekiranya hendak keluar untuk pergi ke tandas dan
sebagainya. Aspek yang keempat adalah kemahiran pelajar untuk menjawab soalan
apa yang ditanyakan oleh guru dan soalan yang dikemukakan oleh guru sekiranya
pelajar tidak faham. Aspek ini juga melihat adakah pelajar akan bertanya kepada
guru tentang kemusykilan dan ketidakfahaman pelajar terhadap topik yang diajar
oleh guru. Aspek yang kelima adalah kerjasama pelajar terhadap kumpulan. Sejauh
manakah pelajar buat aktiviti dalam bentuk kumpulan dan menyumbangkan idea-idea
yang baik kepada ahli kumpulan lain dan bagi melihat adakah pelajar dalam
kumpuan tersebut saling melengkapi antara satu dengan yang lain.
Seterusnya adalah tahap keyakinan pelajar. Aspek ini melihat bagaimanakah tahap
keyakinan pelajar semasa bercakap seperti menjawab soalan yang dikemukakan oleh
guru dan keyakinan pelajar semasa membentangkan hasil kerja kumpulan di hadapan
serta keyakinan pelajar semasa berbincang dalam bentuk kumpulan. Akhir sekali
adalah tahap kefahaman pelajar dalam topik pelajaran yang telah diajar oleh
guru. Ini adalah penentuan bagi mengetahui objektif pelajaran tercapai
atau tidak.
ii. Ujian
Kaedah
ini dilakukan bagi mengenal pasti masalah pelajar dan menguji kefahaman mereka
dalam topik keperluan pengangkutan dan perhubungan awal. Ujian yang dibuat ini
dilakukan dalam bentuk kumpulan dan digalakkan untuk pelajar berbincang antara
satu dengan yang lain bagi memastikan pelajar yang tidak faham boleh menjawab
soalan yang diberikan. Soalan yang saya berikan adalah dalam bentuk objektif
iaitu 15 soalan.
6.2
ANALISIS TINJAUAN MASALAH
Teknik
pengajaran yang digunakan dalam tinjauan masalah ini adalah guru mengajar
seperti biasa iaitu guru bermula dengan set induksi kaedah bercerita dan
mengajar seperti kebiasaan iaitu bercakap dan menggunakan papan putih, guru
melukis kadang-kadang dalam papan putih bagi menunjukkan pengangkutan dan alat
komunikasi dahulu. Seterusnya guru meminta pelajar buat beberapa kumpulan di
mana satu kumpulan ada 3 atau 4 orang pelajar dan kemudian guru bagi soalan
kepada setiap pelajar dan menjawab dalam bentuk kumpulan serta digalakkan untuk
berbincang. Setelah itu guru, membuat kesimpulan PdP.
I. Pemerhatian
Kelas
: 2UH
Tarikh
: 20.09.2016
Bil
|
Aspek
|
Sangat
baik
|
Baik
|
Kurang
baik
|
Sangat
tidak baik
|
1.
|
Tingkah
laku pelajar semasa dalam kelas.
|
/
|
|||
2.
|
Tumpuan
perhatian pelajar terhadap pelajaran.
|
/
|
|||
3.
|
Kerjasama
pelajar dengan guru.
|
/
|
|||
4.
|
Kemahiran
pelajar bertanya dan menjawab soalan.
|
/
|
|||
5.
|
Kerjasama
pelajar dengan ahli kumpulan.
|
/
|
|||
6.
|
Tahap
keyakinan pelajar.
|
/
|
|||
7.
|
Tahap
kefahaman pelajar dalam topik pelajaran.
|
/
|
Jadual
3: Kumpulan pelajar berdasarkan data pemerhatian
Berdasarkan
kepada analisis pemerhatian bagi kumpulan sasaran pengkaji telah mengambil kira
7 aspek yang penting. Berdasarkan kepada aspek pertama iaitu tingkah laku
pelajar semasa dalam kelas adalah kurang baik disebabkan kebanyakan pelajar
suka bermain semasa di dalam kelas. Pelajar juga terutamanya pelajar lelaki
suka buat bising di belakang kelas dan ada juga pelajar yang kerap keluar kelas
dengan alasan pergi ke tandas dan mengambil masa yang agak lama untuk masuk semula
ke dalam kelas. Bagi aspek kedua pula pengkaji tanda sangat tidak baik kerana
pelajar pada mulanya sudah mula menimbulkan rasa tidak menumpukan perhatian
kerana ini disebabkan mereka tidak meminati subjek geografi. Ada juga
sebilangan pelajar yang menumpukan perhatian pada mulanya dan selepas masuk di
pertengahan PdP pelajar suda mula menunjukkan rasa bosan dan mengantuk. Ada
juga pelajar yang tidur semasa dalam kelas waktu PdP.
Analisis bagi aspek kerjasama pelajar dengan guru adalah kurang baik. Ini
disebabkan pelajar kurang menunjukkan kerjasama dengan guru. Sebagai contoh,
apabila guru meminta pelajar untuk memadam papan putih pelajar hanya
menyalahkan antara satu dengan lain untuk menunjukkan tindakan. Selain itu,
bagi aspek keempat iaitu kemahiran pelajar untuk bertanya dan menjawab adalah
sangat tidak baik kerana pelajar langsung tidak bertanya kepada soalan kepada
guru. Pelajar juga tidak dapat menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru dan
ini menyebabkan guru sendiri yang harus menjawab pertanyaannya. Bagi aspek
kerjasama pelajar dengan ahli kumpulan juga kurang baik kerana pelajar hanya
duduk dalam kumpulan dan kurang berbincang jawapan soalan yang diberikan oleh
guru. Ada juga pelajar yang hanya membuat bising dalam kumpulan dan meniru
jawapan ahli kumpulan lain tanpa membincangnya terlebih dahulu.
Seterusnya berdasarkan kepada keyakinan pelajar semasa bercakap dan berbincang
dalam kumpulan juga sangat tidak baik kerana pelajar apabila ditanya oleh guru
mereka hanya mendiamkan diri dan menunjukkan rasa malu mereka seperti tengok
bawa dan tundukkan kepada mereka. Pelajar juga banyak mendiamkan diri semasa
duduk bersama dalam kumpulan apatah lagi apabila digabungkan pelajar lelaki dan
perempuan dalam satu kumpulan. Ini sangat menunjukkan yang tahap keyakinan
pelajar berada dalam tahap yang sangat lemah. Akhir sekali adalah tahap
kefahaman pelajar dalam topik pelajaran adalah kurang baik kerana pelajar tidak
dapat menjawab soalan dengan baik dan tidak mampu merumuskan pelajaran yang telah
mereka belajar. Secara tidak langsung objektif pelajaran tidak tercapai.
II. Ujian
Markah
|
Jumlah
pelajar
|
Peratus
(%)
|
0-5
|
9
|
32
|
6-10
|
11
|
39
|
11-15
|
8
|
29
|
Jadual
4: Pencapaian ujian pelajar.
Jadual
di atas adalah pencapaian ujian yang telah dijalankan kepada pelajar dalam
bentuk kumpulan. Berdasarkan kepada jadual tersebut, jumlah pelajar yang
mendapat markah 0-5 adalah 9 orang. Keadaan pada jumlah pelajar yang kurang
mendapat markah ini begitu tidak baik kerana ujian sudah dijalankan dalam
bentuk kumpulan dan masih kurang memahami pengajaran yang telah diajar oleh
guru semasa di dalam kelas. Pencapaian pelajar bagi golongan pelajar ini sangat
tidak baik. Bagi pelajar yang mendapat markah 6-10 boleh dikatakan pelajar ini
masih samar-samar lagi dalam pemahaman apa yang telah diajar oleh guru dalam
kelas dan pencapaian pelajar ini sederhana baik. Bagi pelajar yang mendapat
markah 11-15 ini berjumlah 8 orang atau 29% berada dalam pencapaian yang baik.
6.3
PELAKSANAAN TINDAKAN
Berdasarkan
tinjauan awal, strategik dan kaedah pengajaran serta teknik bahan bantu
mengajar (bbm) yang saya gunakan terhadap kumpulan sasaran iaitu pelajar
tingkatan 2UH ini kurang berkesan dan menyebabkan pelajar tidak faham dan
ditambah lagi dengan teknik pengajaran yang kurang menarik menyulitkan lagi
pelajar untuk berminat dalam pengajaran guru. Tajuk yang cuba difokuskan sini
adalah topik keperluan pengangkutan dan komunikasi awal ini sedikit berkaitan
dengan penggunaan kenderaan dahulu seperti kereta kuda, kereta lembu, kereta
kerbau, kereta api, jalan raya tidak berturap, denai, laluan pejalan kaki,
rakit, jong, tongkang dan kapal wap bagi pengangkutan darat dan air manakala
bagi sistem komunikasi dahulu adalah seperti asap, gong, beduk, ketuk-ketuk,
telegram dang telefon digunakan. Dengan adanya ini dalam pelajaran menyebabkan
pelajar mendapat penjelasan yang sebaiknya untuk memahami isi kandungan yang
sesungguhnya.
Bagi memastikan kefahaman pelajar dalam topik ini saya telah membuat kajian
tindakan yang melalui dua gelungan action research cycle berdasarkan
model konsep yang dipelepori oleh Kemmmis dan McTaggard (1998). Aktiviti yang
dirancang adalah seperti berikut :
i. Penggunaan
bahan bantu mengajar slide power point dan video
ii. penggunaan
bahan bantu mengajar slide power point, video dan ‘permainan lukis dan teka’.
7.3.1
Gelung pertama
i.
Pelaksanaan
Pada
gelung pertama ini saya telah melakukan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
media SMK Kompleks KLIA yang menyediakan kelengkapan mengajar seperti komputer,
projektor dan layar serta kedudukan untuk pengajaran strategik berpusatkan guru
dan bahan. Saya telah memulakan PdP dengan memaparkan sebuah video pendek yang
berkaitan dengan tajuk PdP dalam masa 3 minit. Selepas tayangan video saya
bertanya apa yang pelajar faham berdasarkan tersebut.
Masuk kepada langkah 1 saya telah memaparkan pengajaran slide PowerPoint dengan
memasukkan ayat-ayat yang mudah difahami oleh pelajar. Pada langkah pertama ini
saya lebih fokus kepada pengajaran sub-topik jenis-jenis pengangkutan awal dan
fungsinya. Dengan mengajar menggunakan slide PowerPoint ini pelajar boleh
nampak dengan jelas gambar-gambar pengangkutan awal berbanding hanya melukis
di papan tulis. Ayat yang mudah difahami pelajar juga digunakan dan penjelasan
yang dilakukan oleh guru semasa mengajar juga lebih teratur kerana sudah
terpapar di layar putih dan guru hanya perlu menambahkan fakta yang menarik
untuk menarik perhatian pelajar. Menurut Catur Hadi Purnomo (2011),
pengajaran menggunakan slide PowerPoint adalah satu cara digunakan untuk
memperkenalkan atau menjelaskan sesuatu yang dirangkum dan dikemas ke dalam
beberapa slide yang menarik. Tujuannya adalah pelajar (audience) dapat memahami
penjelasan dengan cemerlang melalui visual,slide teks, gambar/grafik, suara,
video dan sebagainya.
Langkah kedua, saya masih menggunakan slide PowerPoint bagi menerangkan dan
menjelaskan berkenan sub topik komunikasi awal kepada pelajar. Dalam slide
PowerPoint yang gunakan adalah menggunakan teks slide dan gambar bagi
menampakkan pelajar bagaimana rupa bentuk komunikasi awal tersebut seperti
gong, asap, ketuk-ketuk, beduk dan selepas kedatangan British menggunakan
surat, telegraf dan telefon. Dengan menggunakan slide teks dan gambar
penjelasan yang guru berikan menjadi lebih mudah dan menarik. Menurut
Erhans Verawati (2008), Microsoft PowerPoint adalah alat
menarik yang diciptakan khusus untuk perancangan pembentangan yang
menarik, ringkas, mudah dan cepat.
Bagi langkah ketiga saya telah membuat kelas membentuk 5 buah kumpulan dan
kemudiannya saya meminta sebentar pelajar untuk berbincang sebentar dalam
kumpulan berdasarkan topik yang telah diajar. Saya memberikan setiap pelajar
soalan objektif yang mempunyai 20 soalan untuk mengenal pasti kefahaman mereka
tentang PdP sebentar tadi. Saya juga galakkan pelajar untuk berbincang antara
satu dengan lain untuk mendapatkan isi penting yang mereka tidak dapat dengan
kawan lain tetapi dalam keadaan yang terkawal.
Bagi kesimpulan, saya telah meminta 2 orang sukarelawan pelajar untuk
merumuskan pelajaran. Tetapi hanya seorang saja yang berdiri dan merumuskan
pelajaran dan seorang lagi guru terpaksa memilih untuk merumuskan pelajar. Rumusan
yang diberikan oleh pelajar tidak secara menyeluruh juga tetapi bagus kerama
sudah nampak sikit peningkatan mereka dalam topik ini.
ii.
Pemerhatian
Kelas
: 2UH
Tarikh
: 22.09.2016
Bil
|
Aspek
|
Sangat
baik
|
Baik
|
Kurang
baik
|
Sangat
tidak baik
|
1.
|
Tingkah
laku pelajar semasa dalam kelas.
|
/
|
|||
2.
|
Tumpuan
perhatian pelajar terhadap pelajaran.
|
/
|
|||
3.
|
Kerjasama
pelajar dengan guru.
|
/
|
|||
4.
|
Kemahiran
pelajar bertanya dan menjawab soalan.
|
/
|
|||
5.
|
Kerjasama
pelajar dengan ahli kumpulan.
|
/
|
|||
6.
|
Tahap
keyakinan pelajar.
|
/
|
|||
7.
|
Tahap
kefahaman pelajar dalam topik pelajaran.
|
/
|
Jadual
5: Kumpulan pelajar berdasarkan data pemerhatian
Berdasarkan
kepada jadual data pemerhatian tingkah laku pelajar sudah dalam keadaan baik
kerana pelajar belajar di dalam situasi kelas yang berbeza kerana PdP masa ini
dilakukan di dalam bilik media. Pelajar lebih banyak duduk di dalam kelas dan
disiplin pelajar juga agak baik pelajar memang jarang dapat masuk ke dalam
bilik media yang mempunyai kelengkapan pendingin udara yang bagus sekali. Bagi
tumpuan pelajar juga baik kerana PdP dimulakan dengan tayangan video dan
tumpuan mereka juga baik dalam pelajaran kerana pelajar suka tayangan video
kerana pelajar boleh melihat dan mendengar dalam satu masa. Sepanjang pelajaran
tumpuan pelajar di dalam kelas baik kerana tidak apa pelajar yang tidur
walaupun ada juga pelajar yang kelihatan mengantuk sedikit.
Seterusnya bagi kerjasama pelajar dengan guru juga baik kerana pelajar
mendengar arahan guru dan tidak melawan atau kecil hati ketika ditegur. Jika
pelajar membuat masalah guru akan tegur pelajar seperti mengangu kawan, cuba
buat bising dan tidak menumpukan perhatian, saya menegur mereka dengan baik dan
syukur pelajar langsung mendengar arahan. Walau bagaimanapun, kemahiran pelajar
bertanya masih lagu kurang baik kerana hanya sebilangan pelajar yang bertanya
dan bagus dia ada juga pelajar yang bertanya dan menegur kelemahan guru dalam
penggunaan slide teks seperti kesalahan ejaan. Respon pelajar terhadap guru
masa membuat kesimpulan juga kurang baik kerana hanya seorang yang sukarela
menjawab. Tetapi boleh dianggap satu peningkatan kerana pelajar mula mengiatkan
diri. Mungkin terdapat juga pelajar yang ingin menjawab tetapi masih mempunyai
perasaan takut berkata-kata.
Bagi kerjasama pelajar dengan ahli kumpulan juga baik kerana selepas guru
mengatakan untuk membentuk kumpulan dengan cepat pelajar membuat kumpulan
sendiri seperti mana yang diarahkan oleh guru. Semasa menjawab soalan juga
pelajar lebih banyak berbincang dalam kumpulan walaupun ada sebilangan pelajar
yang hanya mendiamkan diri dan cuba menganggu ahli kumpulan lain. Tahap
keyakinan pelajar dalam gelung pertama ini kurang baik kerana pelajar masih
lagi ragu-ragu dengan idea mereka walaupun hanya sebahagian pelajar.
Akhir sekali adalah tahap kefahaman pelajar dalam topik ini dalam keadaan yang
baik kerana pelajar sudah faham apa yang disampaikan oleh guru.ini disebabkan
penggunaan slide PowerPoint ini mampu menampakkan pelajar gambaran isi
kandungan topik dan pelajar sudah mempunyai peningkatan berdasarkan analisis
pemerhatian.
iii.
Pra -Ujian
Markah
|
Jumlah
pelajar
|
Peratus
(%)
|
0-5
|
0
|
0
|
6-10
|
8
|
28
|
11-15
|
16
|
57
|
16-20
|
4
|
15
|
Jadual
6: Pencapaian pra-ujian pelajar.
Berdasarkan
kepada pra ujian pelajar tersebut, dapat dilihat yang pelajar sudah mempunyai
peningkatan di mana pelajar yang mendapat markah 0-5 adalah 0% disebabkan
pelajar mendapat apa yang diajar oleh guru. Bagi markah 6-10 adalah dalam
pencapaian yang kurang baik kerana tidak mendapat sebahagian betul dalam ujian
tersebut dan jumlah peratusan yang mendapat markah tersebut adalah 28% dan
berharap ada peningkatan dalam menangani masalah ini. Peratusan markah yang
paling banyak adalah 11-15 iaitu 57% dalam 16 orang pelajar. Pencapaian ini
baik bagi pelajar tersebut kerana sudah faham apa yang diajar oleh guru.
Pencapaian yang paling bagus adalah bagi markah 16-20 walaupun hanya 4 pelajar
yang mendapat markah yang tinggi dalam kelas.
Jika dilihat dari ujian yang diberikan kepada pelajar ini, sudah menampakkan
kefahaman mereka dalam topik ini. Ini disebabkan penggunaan BBM slide
PowerPoint ini mampu meningkatkan tumpuan pelajar semasa belajar ditambah lagi
dengan menyelitkan gambar yang jelas dibandingkan dengan hanya melukis di papan
tulis yang kurang jelas. Adapun langkah-langkah pembelajaran dengan menggunakan
media pembelajaran menurut Alim Sumarmo (2011) adalah sebagai
berikut:
a) Yakinkan
bahwa semua media dan peralatan telah lengkap dan siap digunakan.
b) Jelaskan
tujuan yang akan dicapai.
c) Jelaskan
lebih dahulu apa yang harus dilakukan peserta didik selama
proses pembelajaran.
d) Hindari
kejadian-kejadian yang bisa mengganggu perhatian/konsentrasi dan ketenangan
peserta didik.
Berdasarkan
kepada penggunaan teknik ini dalam gelung pertama boleh dikatakan yang objektif
pembelajaran tercapai dua daripada tiga objektif.
7.3.2
Gelung Kedua
i.
Pelaksanaan
Pada
gelung kedua ini, saya buat lagi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
media dengan menggunakan strategik berpusatkan bahan dan pelajar. Pada set
induksi saya telah memaparkan lagi sebuah video pendek yang berkaitan dengan
tajuk PdP disebabkan pelajar lebih gemar dan tumpuan mereka lebih baik dengan
adanya tayangan video ini. Selepas video di tayangkan saya bertanya berkenaan
topik yang akan diajar dan lebih banyak lagi respon pelajar berkenaan jawapan
yang betul mereka kemukakan.
Masuk pada langkah pertama, pada PdP kali ini saya menggabungkan slide
teks, gambar dan video bagi menerangkan dan memahamkan pelajar dengan
terperinci. Dengan menggabungkan teks dan gambar ini berserta dengan penjelasan
yang diberikan oleh guru sangat membantu belajar untuk memahami isi pengajaran
dan ditambah lagi dengan video yang menggambarkan secara bergerak dan bunyi
lebih menarik perhatian pelajar untuk fokus dan terus mengikuti perkembangan
pelajaran. Menurut Yusup dan Alwiah (1999) telah menyatakan bahawa penggunaan
video boleh menggalakkan perkembangan kreatif dan kritikal. Melalui video,
murid-murid boleh membayangkan sesuatu yang berlaku dalam realiti
kehidupan. Sharifah Alwiah (1999) juga menyatakan penggunaan video dapat
disaksikan berkali-kali sehingga sampai ke peringkat penguasaan. Menurut
Baharuddin, et al. (2000), terdapat beberapa kebaikan menggunakan video.
Antaranya ialah video senang dirakam dan dimainkan semula. Oleh itu,
murid-murid lemah dapat mengimbas kembali pembelajaran tersebut pada bila-bila
masa sahaja.
Pada langkah kedua pula saya melakukan aktiviti kumpulan di mana saya
membahagikan kelas kepada 5 kumpulan dan pada kali ini saya telah menyediakan
sebuah permainan iaitu ‘lukis dan teka’. Dalam permainan ini saya telah
menyediakan 25 jenis pengangkutan awal, cara pengangkutan, tempat pengangkutan
air dan darat serta jenis komunikasi awal kemudian setiap ahli kumpulan akan
mencabut satu dan kemudian melukis tanpa bersuara di papan putih dan ahli
kumpulannya yang akan meneka lukisan tersebut dan sekiranya betul kumpulan
tersebut akan mendapat markah. Setiap kumpulan diberi peluang 3 kali untuk
meneka lukisan tersebut dan sekiranya betul kumpulan tersebut mendapat markah.
Selepas tekaan betul pelajar yang melukis akan menjelaskan kepentingan benda
yang dilukisnya dan sekiranya betul kumpulan tersebut juga mendapat 2 markah
tambahan. Begitulah cara permainan ini bermain dan guru pada masa ini menjadi
pembimbing pelajar supaya keadaan kelas semasa bermain tidak bising dan
terkawal.
Kumpulan
|
Markah
|
1
|
15
|
2
|
13
|
3
|
13
|
4
|
11
|
5
|
14
|
Jadual
7 : Keputusan permainan lukis dan teka .
Berdasarkan
kepada jadual, permainan yang dimainkan dimenangi oleh kumpulan satu. Kumpulan
yang menang ini diberikan ganjaran oleh guru bagi menguatkan lagi semangat
pelajar pada langkah seterusnya.
Pada langkah ketiga ini, guru memberikan ujian kepada pelajar yang mempunyai 20
soalan objektif dan kali ini guru tidak membuat dalam bentuk kumpulan bagi mengenal
pasti kefahaman pelajar yang sesungguhnya tentang topik ini. Sebelum memulakan
ujian guru mengatakan sedikit kata-kata semangat kepada pelajar dan mengatakan
pelajar yang paling tinggi akan mendapat ganjaran berupa hadiah. Ini lagi
menambahkan semangat pelajar untuk menjawab ujian tersebut bagi bersaing dengan
rakan sekelas perjuangannya.
Pada kesimpulan, saya telah meminta seorang pelajar lelaki dan seorang pelajar
perempuan untuk merumuskan pembelajaran dan dengan suka rela seorang pelajar
lelaki dan seorang pelajar perempuan berdiri dan merumuskan PdP pada waktu
tersebut. Ini sangat menggembirakan guru kerana belum meminta sesiapa
yang sika rela tetapi dengan sendiri pelajar suka rela menjawab soalan
tersebut.
ii.
Pemerhatian
Kelas
: 2UH
Tarikh
: 27.09.2016
Bil
|
Aspek
|
Sangat
baik
|
Baik
|
Kurang
baik
|
Sangat
tidak baik
|
1.
|
Tingkah
laku pelajar semasa dalam kelas.
|
/
|
|||
2.
|
Tumpuan
perhatian pelajar terhadap pelajaran.
|
/
|
|||
3.
|
Kerjasama
pelajar dengan guru.
|
/
|
|||
4.
|
Kemahiran
pelajar bertanya dan menjawab soalan.
|
/
|
|||
5.
|
Kerjasama
pelajar dengan ahli kumpulan.
|
/
|
|||
6.
|
Tahap
keyakinan pelajar.
|
/
|
|||
7.
|
Tahap
kefahaman pelajar dalam topik pelajaran.
|
/
|
Jadual
8: Kumpulan pelajar berdasarkan data pemerhatian
Berdasarkan
kepada data pemerhatian bagi gelung kedua ini, saya mendapati bahawa tingkah
laku pelajar semasa dalam kelas sangat baik kerana mereka tidak perlu ditegur
kerana pelajar sudah tidak melakukan kesalahan-kesalahan yang berkaitan dengan
tingkah laku pelajar dan semasa dalam kelas pelajar lebih berdisiplin dan
mendengar arahan dengan sangat baik. Tumpuan pelajar terhadap pelajaran juga
sangat baik kerana dari set induksi hingga kesimpulan pelajar sentiasa
mengikuti perkembangan dalam kelas dan masa PdP juga tidak ada pelajar yang
kelihatan mengantuk dan pelajar sangat suka masa tayangan video dan masa
permainan ‘lukis dan teka’ menyebabkan pelajar sangat suka pada pelajaran ini.
Kerjasama pelajar dengan guru juga sangat baik kerana pelajar senang mendengar
arahan yang di katakan oleh guru dan pelajar juga menunjukkan sikap hormat
kepada guru dan begitu juga dengan guru harus hormat terhadap pelajar.
Kemahiran pelajar bertanya dan menjawab soalan yang dikemukakan berada pada
pencapaian yang baik kerana pelajar sering bertanya kepada saya dan menjawab
soalan yang mereka kemukakan. Pelajar juga baik dalam menjawab sialan yang
dikemukakan ini memastikan yang mereka faham apa yang diajar dan diterangkan
kepada mereka. Kerjasama pelajar dengan ahli kumpulan juga sangat baik. Pelajar
saling membantu dalam menyelesaikan masalah, meneka dan menjawab permainan yang
dijalankan. Dari permainan tersebut sudah dapat dilihat yang kerjasama pelajar
adalah sangat baik.
Tahap keyakinan pelajar juga dalam keadaan baik dan menunjukkan peningkatan
kerana pelajar sudah mula yakin dengan diri mereka sendiri. Pelajar sudah yakin
untuk tampil di hadapan dengan melukis dan mampu menjawab dengan bagus soalan
yang diberikan dan pelajar juga suda yakin dalam berkata-kata di hadapan
berbanding sebelumnya. Akhir sekali adalah bagi tahap kefahaman pelajar dalam
topik pelajaran dalam keadaan yang sangat baik kerana pelajar mampu menjawab
soalan yang diberikan dan kebanyakan pelajar cemerlang dalam ujian yang
diberikan. Pelajar juga mampu membuat kesimpulan dengan baik PdP yang telah
diajar oleh guru berdasarkan kepada bantuan bahan bantu mengajar dan aktiviti
kumpulan yang menarik. Objektif pelajaran tercapai bagi PdP tersebut.
iii.
Pasca – Ujian
Ujian
Markah
|
Jumlah
pelajar
|
Peratus
(%)
|
0-5
|
0
|
0
|
6-10
|
0
|
0
|
11-15
|
8
|
20
|
16-20
|
20
|
80
|
Jadual
9: Pencapaian pasca-ujian pelajar.
Berdasarkan kepada jadual ujian dapat dilihat bahawa
peningkatan dan kefahaman pelajar sangat baik. Pelajar yang mendapat markah 0-5
dan 6-10 tidak ada pelajar yang mendapat dan peratusannya adalah 0%. Ini
disebabkan penggunaan teknik pengajaran yang digunakan sangat berkesan
berbanding kaedah yang sebelumnya yang tidak ada aktiviti kumpulan yang
melibatkan permainan yang mampu membuat pelajar untuk berfikir dan berbincang
antara satu dengan lain dengan lebih jelas. Menurut Hurlock (1987),
unsur-unsur bermain yang disediakan oleh guru bukan sahaja bertujuan untuk
menggembirakan suasana bilik darjah malah memberi makna yang luas kepada
pelajar sewaktu berinteraksi dengan suasana dan persekitarannya. Ramai pakar
telah membina kurikulum pengajaran yang menggunakan pendekatan bermain untuk
meningkatkan perkembangan kognitif (Bodrova & Leong, 2001,
Bagi pelajar yang mendapat markah 11-15 sejumlah 8 orang iaitu dalam 20% dan
dengan ini sudah menunjukkan pencapaian yang baik kerana pelajar mampu menjawab
soalan dengan baik tanpa bantuan rakan sekelas kerana pelajar menjawab soalan
yang diberikan dengan menggunakan kefahaman mereka dalam pengajaran yang
dilakukan dengan menggunakan video dan permainan yang menarik. Apa yang paling
membanggakan adalah pelajar yang mendapat markah 16-20 adalah 20 orang pelajar
dan dalam 80% pelajar mendapat markah yang sangat baik ini. Daripada keputusan
ini saya dapat simpulkan bahawa pelajar dapat dan faham terhadap pelajaran jika
menggunakan kaedah yang betul dan menarik dan mampu menarik perhatian pelajar
untuk belajar dengan mudah. Oleh itu, objektif pelajaran juga tercapai dengan
cemerlang sekali.
PENILAIAN
i.
Pemerhatian
Rajah
1: perbandingan pemerhatian gedung satu dengan dua
Berdasarkan
kepada rajah 1 iaitu perbandingan pemerhatian gedung satu dan dua kita dapat
lihat dengan ketara bahawa terdapat peningkatan yang sangat baik bagi gedung
kedua di bandingan dengan gedung satu. Pada gedung pertama, pencapaiannya
adalah baik dan pencapaian gedung 2 adalah sangat baik. Bagi aspek dua pula
gedung pertama pencapaian adalah baik manakala gedung kedua sangat baik dan
aspek tiga pencapaiannya baik manakala gedung dua sangat baik. Selain itu, bagi
aspek 4 gedung pertama adalah kurang baik serta gedung kedua menunjukkan
peningkatan menjadi baik dan aspek 5 gedung pertama adalah baik manakala gedung
kedua juga menunjukkan peningkatan menjadi sangat baik. Seterusnya gedung
pertama bagi aspek 6 adalah kurang baik dan masih menunjukkan peningkatan
menjadi baik pada gelung kedua. Akhir sekali adalah aspek ke tujuh bagi gelung
pertama adalah baik dan tetap menunjukkan peningkatan di gelung kedua iaitu
mencapai sangat baik.
Berdasarkan kepada pencapaian pemerhatian gedung pertama dan kedua dapat
disimpulkan yang menunjukkan 100% peningkatan. Ini disebabkan teknik dan kaedah
pengajaran yang mampu menarik perhatian pelajar dan membuat pelajar untuk faham
akan isi pengajaran yang diajar kepada pelajar. Objektif pelajaran juga
tercapai dengan menggunakan teknik dan kaedah yang betul dalam pengajaran.
ii.
Ujian
Pelajar
|
Ujian
Pra
|
Ujian
Akhir
|
1
|
12
|
17
|
2
|
11
|
17
|
3
|
12
|
19
|
4
|
18
|
20
|
5
|
9
|
15
|
6
|
12
|
17
|
7
|
12
|
18
|
8
|
11
|
18
|
9
|
15
|
17
|
10
|
17
|
20
|
11
|
7
|
15
|
12
|
16
|
17
|
13
|
14
|
17
|
14
|
8
|
14
|
15
|
12
|
18
|
16
|
17
|
19
|
17
|
12
|
18
|
18
|
8
|
14
|
19
|
11
|
18
|
20
|
12
|
20
|
21
|
6
|
13
|
22
|
13
|
16
|
23
|
6
|
14
|
24
|
14
|
18
|
25
|
8
|
15
|
26
|
12
|
20
|
27
|
15
|
19
|
28
|
7
|
14
|
Jadual
9: Pencapaian pelajar dalam ujian pra dan ujian akhir.
Berdasarkan
Jadual 9 , analisis data menunjukkan bahawa semua pelajar telah menunjukkan
peningkatan markah dalam ujian akhir berbanding dengan ujian pra. Hasil kajian
ini menunjukkan program yang diadakan dapat meningkatkan kemahiran pelajar
dalam topik keperluan pengangkutan dan komunikasi awal.
Rajah
2: Graf garis menunjukkan perbezaan ujian pra dengan akhir
Berdasarkan graf garis di atas, analisis data jelas menunjukkan bahawa semua
(100%) pelajar telah menunjukkan kemajuan dalam ujian akhir berbanding dengan
ujian pra. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa tindakan yang diambil berkesan
meningkatkan pencapaian pelajar. Oleh yang demikian, saya dapat menyimpulkan
bahawa Kaedah ini berjaya meningkatkan kemahiran pelajar dalam topik keperluan
pengangkutan dan komunikasi awal.
Pencapaian
|
Ujian
Pra
|
Ujian
Akhir
|
Sangat
baik
|
4
|
20
|
Baik
|
16
|
8
|
Kurang
baik
|
8
|
0
|
Sangat
tidak baik
|
0
|
0
|
Jadual
10 : Prestasi pelajar mengikut pencapaian.
Rajah
3: Graf bar prestasi pelajar mengikut penacapaian.
Berdasarkan
Jadual 10 dan graf di atas, analisis data menunjukkan bahawa pada ujian pra
pelajar yang kurang baik adalah 8 orang, pelajar yang baik adalah 16 dan sangat
baik hanya 4 orang manakala masuk pada ujian akhir pelajar yang kurang baik
tiada, pelajar yang baik ada 8 orang dan pelajar yang mendapat pencapaian
sangat baik bagi ujian akhir ada 20 orang pelajar. Jadi , hasil kajian ini
menunjukkan bahawa tindakan yang diambil berkesan meningkatkan pencapaian
pelajar.
7.0
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Kajian
tindakan seterusnya yang akan saya jalankan ialah berkaitan dengan isu
meningkatkan tahap keyakinan pelajar. Ini disebabkan kebanyakan pelajar yang
saya hadapi adalah pelajar yang mempunyai tahap keyakinan dengan diri sendiri
yang kurang di mana pelajar tidak percaya dengan kelebihan mereka dan pelajar
sering rasa merendah diri jadi keyakinan diri mereka tidak menonjol dengan
baik. Kaedah yang cuba saya gunakan adalah kaedah permainan kerana pelajar
lebih cepat belajar dengan menggunakan kaedah permainan dan ia lebih
menyeronokkan di samping belajar benda yang baharu.
Leave a Comment