Jenis Falsafah Pendidikan
FALSAFAH PENDIDIKAN
1. ESENSIALISME
Esensialisme telah dibentuk oleh Willian C. Bagley
yang menjadi amalan di kebanyakkan negara terutamanya di AmerikaSyarikat.
Esensialisme memberi tumpuan kepada usaha mengkaji semula perkara-perkara yang
perlu dimasukkan ke dalam kurikulum sekolah, membezakan antara program sekolah
yang dianggap penting dan kurang penting, dan membentuk semula autoriti guru
dalam bilik darjah.
Esensialisme
berusaha untuk mengekalkan tradisi dan tamadun sesebuah masyarakat di samping
menggalakkan erkembangan intelektual. Mereka menyatakan elemen yang diperlukan
dalam pendidikan boleh didapati daripada pengetahuan semasa dan juga
pengetahuan masa lampau. Pembentukan kurikulum perlu mengambil kira perkara
yang dianggap penting dan diperlukan. Nilai masyarakat diajar sepanjang masa
persekolahan. Bagi mereka, inisiatif dalam pendidikan terletak pada bahu guru
dan bukan pelajar. Mereka mengesyorkan supaya pelajar perlu berdisiplin
sekiranya hendak maju dalam pendidikan. Ini kerana pelajar mungkin berhadapan
dengan perkara yang membosankan dan tidak diminati. Keadaan ini memerlukan
mereka tabah, konsisten dan bersungguh-sungguh untuk menguasai perkara yang
dipelajari itu.
2. PERENIALISME
Perelialisme membawa pandangan konservatif terhadap
pendidikan. Mereka berpendapat bahawa prinsip pendidikan adalah tetap dan
selalu berulang. Pendidikan bertujuan untuk mendisiplinkan akal pelajar supaya
mereka berpeluang menjadi manusia yang rasional. Bagi golongan ini, kebenaran
adalah tetap dan ia adalah sama di mana-mana. Oleh itu, pendidikan mestilah
sama di seluruh dunia. Matlamat pendidikan ialah untuk mengasimilasi pelajar
dengan kebenaran. Perelialis mempercayai pendidikan berpotensi kepada pelajar
yang pandai sahaja dan pelajar yang lemah perlu diberi latihan vokasional. Bagi
mereka, pendidikan bukanlah penghidupan dan persediaan untuk penghidupan.
Perelialisme mencadangkan supaya pelajar mengamati dan mengkaji hasil karya
orang ternama dalam pelbagai bidang kesusasteraan, falsafah, sejarah dan sains
untuk mendisiplinkan akal mereka. Perkara-perkara pentingyang dilahirkan ada
masa silam amat berguna untuk kesejahteraan diri.
3. PROGRESEVISME
Progresevisme
telah diasaskan oleh John Dewey di Amarika Syarikat. Falsafah pendidikan
ini menentang autotarianisme. Mereka bersetuju bahawa pengalaman manusia adalah
asas kepada pengetahuan manusia. Golongan ini, beranggapan sekolah berperanan
menyediakan pelajar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang sentiasa
berubah. Pengetahuan adalah tentatif yang sesuai dengan realiti semasa dan
tidak dianggap benar untuk selama-lamanya. Guru adalah pembimbing yang dapat
membantu pelajar menyelesaikan masalah mereka. Pengajaran dan pembelajaran
harusberpusatkan pelajar. Mereka bebas memilih perkara yang ingin dipelajari
dan melalui cara yang mereka minati. Falsafah golongan ini agak ketara ialah
kehidupan manusia perlu sentiasa diperbaiki. Pendidikan adalah penghidupan dan
bukan persediaan untuk penghidupan seperti yang dicadangkan oleh perenialis.
4. REKONSTRUKSIONISME
Rekonstruksionisme menekankan kepada perubahan dan
pembaharuan. Golongan yang bermazhabkan falsafah ini berpendapat bahawa nilai
adalah hasil ciptaan manusia dan relatif mengikut kepercayaan, masa dan tempat.
Bagi mereka pengalaman manusia menimbulkan nilai asas. Golongan ini memberi
lebih perhatian kepada matlamat. Rekonstruksionisme menentang pandangan
progresivis yang terlalu memberi tumpuan pendidikan berpusatkan pelajar. Bagi
mereka, pendidikan haruslah tertumpu kepada pembentukan semula masyarakat.
Mereka mengatakan bahawa sekolah berperanan membantu pelajar menilai institusi
mesyarakat untuk menentukan perubahan dan pembaharuan yang perlu dibuat. ini
baik untuk memaksimumkan keupayaan dan perkembangan individu dalam masyarakat.
5. EKSESTENSIALISME
Eksestensialisme bertitik tolak daripada kewujudan
manusia. Golongan yang berfokuskan falsafah kumpulan ini mempercayai bahawa
manusia dilahirkan ke dunia untuk membentuk diri sendiri. Mereka
bertanggunjawab terhadap diri sendiri dan bebas menentukan arah kehidupannya.
Kita harus menghormati kebebasan individu.
6. PENDIDIKAN FALSAFAH ISLAM
Pendidikan falsafah Islam ini ialah penghayatan
manusia untuk melaksanakan tugasnya sebagai khalifah Tuhan di muka bumi ini.
Manusia tunduk dan patuh kepada perintah Tuhannya, sesuai dengan statusnya
sebagai hamba Tuhan. Oleh sebab manusia memiliki kelemahan sendiri, maka mereka
memerlukan pertolongan dan bimbingan Tuhan. Namun, mereka sendiri perlu
berusaha memperbaiki diri sendiri. Sifat kesempurnaan sebagai manusia beriman
adalah proses pendidikan Islam. Hal ini menekankan keesaan Tuhan. Kepercayaan
kepada pesuruh Tuhan, kepercayaan kepada wahyu Tuhan. mempercayai kehidupan
sesudah mati dan sebagainya.
Manusia
bertanggungjawab terhadap tindakannya sendiri. Persamaan dan persaudaraan
sejagat antara mereka umat Islam adalah dituntut. Pendidikan berfokuskan kepada
usaha mewujudkan perkembangan seimbang dalam diri individu dengan nilai
keislaman. Kesan daripada pendidikan Islam seperti ini akan mempamerkan
individu yang teguh, beriman, berpengetahuan, berakhlak tinggi, dan mengamalkan
soleh. Keadaan ini pasti dapat mewujudkan sebuah masyarakat yang yang penuh
dengan harmoni, hormat-menghormati dan bertanggungjawab dan boleh bekerjasa
antara satu dengan yang lain. Pendidikan dalam Islam tidak hanya menekankan
pengetahuan dan aspek fizikal manusia yang lain, tetapi juga mengambil berat
tentang elemen-elemen kerohanian. Pembinaan minda dan otak sahaja tidak memadai
sekirannya aspek kerohanian diketepikan. Dengan skop yang lebih luas ini,
pendidikan Islam mampu melahirkan individu yang menyeluruh dan seimbanguntuk
menghadapi hidup dalam masyarakat manusia yang harmoni. Mereka akan berjaya,
sama ada di dunia dan akhirat.
sumber: Pedagogi asas pendidikan
Leave a Comment