KONSEP PENDIDIKAN
Kamus dewan memberi makna pendidikan sebagai perihal
mendidik iaitu memelihara, menjaga, melatih, mengajar, dan sebagainya.
Orang-orang yang terdidik dikatakan sebagai orang yang mendapat pendidikan yang
sempurna serta berpengetahuan. Pendidikan tidak sahaja tertumpu kepada
aktiviti-aktiviti mengajar, yang melibatkan tindakan-tindakan menyampai, tetapi
juga menyangkut hal-hal yang berkaitan dengan usaha yang lebih besar yang
terarah kepada pembentukan dan pembinaan insan murni yang seimbang dan bertanggungjawab.
Konsep Pendidikan
Kamus Webster mendefinisikan pendidikan sebagai satu
proses mendidik atau mengajar. Mendidik diertikan sebagai satu usaha untuk
memperkembangkan pengetahuan, kemahiran, tingkah laku dan perwatakan. Jadi
boleh diandaikan bahawa pendidikan adalah satu usaha meningkatkan pengetahuan,
kemahiran atau kelakuan pelajar. Pengetahuan pula adalah tubuh maklumat
yang wujud selain daripada proses pemikiran manusia yang memperkembangkannya.
Pengetahuan timbul dalam minda individu apabila seseorang itu berinteraksi
dengan suatu idea atau pengalaman.
Pendapat Tokoh-Tokoh Dunia tentang pendidikan:
Plato:
"Pendidikan ialah latihan yang dihasilkan oleh
kebiasaan yang sesuai untuk naluri mulia. Pendidikan adalah yang terawal dalam
diri kanak-kanak iaitu apabila keseronokan dan kesakitan dengan betul ditanam
dalam jiwa yang bukan rasional. Latihan khas ini ada kaitannya dengan
keseronokan dan kesakitan yang boleh menyebabkan anda membenci dan mencintai
apa yang sepatutnya anda benci dan cintai"
Nilon:
" Pendidikan yang lengkap membolehkan seseorang
bertindak secara adil dan saksama, mahir serta bertimbang rasa dalam segala
bidang, termasuk dalam kedua-dua sektor awam dan swasta atau pada masa damai
mahupun perang"
Lodge:
" Pendidikan adalah sama dengan pengalaman,
iaitu pengalaman organisme hidup yang berinteraksi dengan persekitaran
biasa"
Ducasse:
"Mendidik adalah memimpin keluar atau membawa
keluar dan ia berlaku melalui tunjuk ajar, latihan dan indoktrinasi"
Longford:
"Pendidikan adalah suatu aktiviti yang
bermatlamat hasil yang praktikal dan ia berbeza daripada aktiviti yang
bermatlamatkan hasil yang teorikal"
Sememangnya diakui bahawa konsep yang diberikan olh
tokoh-tokoh tersebut mempunyai ciri yang berbeza. Walau bagaimanapun, kebanyakan
orang percaya bahawa tujuan pendidikan terdapat di tengah-tengah tingkah laku
pengajaran itu sendiri.
Maksud Pendidikan Berdasarkan Tujuan dan Fungsi
Tujuan adalah asas proses dan kesudahan yang harus
dicapai dan fungsi pula adalah hasil lain yang mungkin berlaku sebagai
kesudahan proses secara semula jadi. Contohnya sesetengah guru percaya bahawa
penghantaran pengetahuan adalah tujuan utama pendidikan, sementara pemindahan
pengetahuan daripada sekolah kepada dunia nyata adalah suatu yang berlaku
secara semula jadi sebagai suatu kesan perolehan daripada suatu pengetahuan
tertentu.
Berikut adalah beberapa tujuan
asas pendidikan:
- Untuk
menguasai maklumat tentang sesuatu yang telah belaku pada masa dahulu dan
yang terkini. Ini termasuklah disiplin tradisional seperti sesusasteraan,
sejarah, sain, matematik dan sebagainya.
- Untuk
meningkatkan keupayaan melalui informasi dan meramal hasil yang mendatang
(membuat kesimpulan).
- Untuk
meningkatkan keupayaan minda dan kemahiran fizikal. Contohnya keupayaan
motor, prmikiran, komunikasi, sosial dan estetik.
- Untuk
meningkatkan keupayaan mengenalpasti dan menilai pelbagai sudut pandangan.
- Untuk
membolehkan berlakunya endroktinasi dalam budaya.
- Untuk
membolehkan penyaraan satu kehidupan yang sempurna .
- Untuk
membolehkan terbentuknya warganegara yang baik.
- Untuk
meningkatkan kesedaran terhadap apresiasi budaya, seni, muzik, dan
kemanusiaan.
- Untuk
meningkatkan penguasaan dan kejelasan terhadap nilai yang berkaitan dengan
persekitaran fizikal.
- Untuk
meningkatkan kesedaran diri termasuk juga kesedaran kebolehan dan matlamat
seseorang.
- Untuk
membentuk suatu masyarakat yang sihat atau menggalakkan hubungan formal
dalam kalangan pelajar. guru dan lain-lain.
- Untuk
meningkatkan keupayaan mencari penyelesaian altenatif dan menilainya.
- Untuk
meningkatkan pengetahuan tentang amalan moral dan norma etika yang
diterima oleh masyarakat dan budaya.
- Untuk
meningkatkan rasa hormat, memberi dan menerima pengiktiran sebagai umat
manusia.
- Untuk
membolehkan tercapainya kehidupan yang diidamkan.
- Untuk
meningkatkan kesempurnaan diri terutama yang berkaitan dengan mental dan
kesihatan fizikal.
- Untuk
membolehkan terbentuknya keupayaan berfikir secara kreatif, analitikal dan
kritikal.
- Untuk
meningkatkan kesedaran terhadap perhubungan manusia dan motivasi.
- Untuk tidak
terlalu berfokus kepada kepentingan dari dan keutamaan diri.
Leave a Comment