Contoh Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Standard
Contoh
RPH yang digunakan dalam PDPc
Rancangan
Pengajaran Harian (RPH )
Mata
Pelajaran
: Geografi
Tarikh/Hari
:
13.05.2016 (Jumaat)
Masa
: 8.00 – 8.35 am (35 minit)
Tingkatan
: 1 Perdana Menteri
Bilangan
Pelajar
: 21 orang
Tajuk/Tema
:
Kemahiran geografi.
Sub-Tajuk
:
Graf.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir
pengajaran dan pembelajaran, diharap pelajar akan dapat:
1.
Menyatakan dua (2) jenis graf.
2.
Membina graf bar mudah dan garisan berdasarkan jadual.
Pengetahuan
Sedia ada : Pelajar serba sedikit mengetahui graf semasa sekolah rendah.
Strategi
: Berpusatkan pelajar
dan berpusatkan guru.
Pendekatan
: Masteri dan deduktif.
Kaedah
: Perbincangan, soalan, pembentangan, dan kerja
kumpulan.
Teori
Kecerdasan Pelbagai
(TKP)
:
Intrapersonal, visual ruang, dan verbal linguistik.
Bahan
Bantu Mengajar : Gambar, kertas A4 dan kertas mahjung.
Nilai
murni
:Tekun, teliti, rasional, yakin, bekerjasama, disiplin, berterima kasih
dan tahniah.
KBKK
: Menerangkan, menjelaskan, menyelesaikan masalah dan merumus.
PELAKSANAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah
/
Masa
|
Isi
Pengajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Strategi
/Kaedah /
BBM
/ Nilai /
KBKK
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
|||
Set
induksi
(5
minit)
|
Pengenalan
-graf
bar.
|
1.Guru
bertanyakan
pelajar
mengenai
kehadiran
pelajar hari ini.
2.
Guru bertanya warna pakaian pelajar dan kemudian membuat satu
jadual.
3.
Berdasarkan jadual guru melukis graf bar berdasarkan jadual.
4.
Guru bertanya tentang lukisan dan menyatakan tajuk pengajaran .
|
1.Ketua
kelas mengatakan siapa yang tidak hadir kepada guru.
2.
Pelajar menyatakan warna pakaian.
3.
Pelajar menjawab soalan cikgu berdasarkan lukisan yang dilukis di depan.
4.
Pelajar bersedia untuk belajar.
|
Kaedah:
.
Nilai:
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Graf
bar mudah
-Maksud
-Terdiri
daripada bar-bar yang dilukis secara menegak.
-Kegunaan
-Menunjukkan
jumlah/bilangan yang berbeza.
-Komponen
dalam graf bar
1.
Tajuk
2.
Paksi x,y
3.
Petunjuk
4.
Ketepatan maklumat
|
1.Guru
menayangkan gambar graf bar mudah dan menerangkan maksud serta kegunaannya.
2.
Guru memberikan kertas kosong kepada pelajar dan menerangkan cara-cara
membuat graf garis mudah dengan tepat.
3.
Guru bertanya kepada pelajar jika ada yang tidak faham dan menjelaskannya.
.
|
1.
Pelajar mula fokus dalam pembelajaran .
2
Pelajar mendengar dengan teliti apa yang diajar dan diterangkan oleh guru dan
membuat graf di dalam kertas kosong berdasarkan apa yang diajar oleh guru.
3.Pelajar
bertanya kepada guru apa yang tidak faham berkaitan dengan topik.
pembelajaran.
|
Strategik:
.
TKP:
BBM:
Pendekatan:
Kaedah:
Nilai:
KBKK:
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Graf
garis
-Maksud
-Graf yang dilukis berdasarkan gariasan.
-Kegunaan
- Menunjukkan perubahan seperti suhu.
Komponen
yang ada dalam graf garis.
1.Tajuk
2.Paksi
x,y
3.Petunjuk
4.Ketepatan
maklumat.
|
1.
Guru memaparkan gambar graf garis dan menerangkan maksud dan kegunaannya.
2.Guru
menunjukkan cara-cara membuat graf garis dengan betul.
3.
Guru bertanya kepada pelajar sekirannya faham atau tidak dan menjelaskannya.
|
1.Pelajar
amati gambar tesebut dan mengatakan apa yang ada di dalam gambar.
2.
Pelajar mendengar penjelasan guru dan melukis graf di kertas putih apa yang
ditengkan oleh guru.
3.
Pelajar bertanya kepada guru apa yang mereka tidak faham.
.
|
Strategik:
TKP:
BBM:
Pendekatan:
Kaedah:
Nilai:
KBKK:
|
Langkah
3
(10
minit)
|
Latihan/
Peneguhan
|
1.guru
membagikan pelajar kepada 4kumpulan dan setiap kumpulan diberikan kertas
kajang, marker pen dan soalan.
2.
Guru meminta pelajar membuat graf dalam kumpulan di atas kertas kajang
berdasarkan soalan yang diberikan dalam masa 5minit.
3.
Selepas itu, bentang hasil kerja di hadapan dan pada masa yang sama guru
menyemak hasil kerja kumpulan tersebut.
|
1.Pelajar
membahagikan kelas kepada 4kumpulan dan setiap kumpulan mendapat kertas
kajang dan pen marker.
2.
Dalam masa lima minit setiap kumpulan membuat kerja yang diberikan.
3.
Setelah selesai setiap kumpulan menhantar seorang wakil pelajar untung
membentangjan hasil kerja mereka.
|
Strategik:
TKP:
BBM:
Kaedah:
Nilai:
KBKK:
|
Penutup
(5minit)
|
Refleksi
-
Bagi mengukur tahap kefahaman pelajar dan pencapaian hasil
pembelajaran.
|
1.
Guru meminta 2 orang pelajar merumuskan tentang pembelajan.
2.
Guru merumuskan secara keseluruhan pembelajaran.
3.Guru
berterima kasih kepada pelajar.
|
1.
Dua orang pelajar bmemberikan rumusan tentang pembelajaran.
2Ppelajar
mendengar rumusan yang diberikan oleh guru.
3.
Pelajar berterima kasih kepada guru.
.
|
Strategik:
TKP:
Nilai:
KBKK:
|
Leave a Comment