PLAGIARISME
Plagiarisme
adalah penciplakan atau pengambilan karangan, pendapat, dan sebagainya dari
orang lain dan menjadikannya seolah-olah karangan dan pendapat sendiri.
Plagiat dapat dianggap sebagai satu jenayah karena mencuri hak cipta orang
lain. Dalam konteks pendidikan pelaku plagiarisme selayaknya menerima hukuman
berat seperti dikeluarkan dari sekolah atau institut pengajian tinggi. Pelaku
plagiat juga digelar sebagai plagiator. Antara golongan plagiator ialah mereka
yang menggunakan artikel atau jurnal orang lain secara terus, tanpa memberikan
tanda jelas seperti merujuk kepada nama penulis artikel atau jurnal tersebut
bahawa teks tersebut diambil dari pendapat atau artikel mereka dan mengambil
gagasan orang lain tanpa memberikan maklumat yang cukup mengenai penulis
tersebut. Dalam buku Bahasa Indonesia: Sebuah Pengantar Penulisan Ilmiah,
Felicia Utorodewo dkk. menggolongkan hal-hal berikut sebagai tindakan
plagiarisme:
●
Mengakui tulisan orang lain sebagai tulisan sendiri,
●
Mengakui gagasan orang lain sebagai pemikiran sendiri
●
Mengakui penemuan orang lain sebagai kepunyaan sendiri
●
Mengakui karya kelompok sebagai kepunyaan atau hasil sendiri,
●
Menyajikan tulisan yang sama dalam kesempatan yang berbeza tanpa menyebutkan
asal-usulnya
●
Meringkas dan memparafrasekan (mengutip tak langsung) tanpa menyebutkan
sumbernya,
dan
●
Meringkas dan memparafrasekan dengan menyebut sumbernya, tetapi rangkaian
kalimat
dan
pilihan katanya masih terlalu sama dengan sumbernya.
Hal-hal
yang tidak tergolong plagiarisme ialah mereka menggunakan informasi yang berupa
fakta umum. Menuliskan kembali (dengan mengubah kalimat atau parafrase)
pendapat orang lain dengan memberikan sumber jelas atau mengutip secukupnya
tulisan orang lain dengan memberikan tanda batas jelas bahagian kutipan dan
menuliskan sumbernya.
MASALAH
PLAGIARISM DALAM KEMAHIRAN ABAD KE-21
Amat
memalukan dan mengecewakan apabila ahli akademik serta warga institusi
pengajian tinggi yang diiktiraf intelektual, profesional serta terpelajar masih
dibelenggu budaya plagiarisme hingga menjatuhkan taraf kredibiliti golongan
terbabit. Budaya yang tidak pernah surut membelenggu dunia akademik ini bukan
saja mencerminkan ketidakjujuran sesetengah ahli akademik dalam profesion kolar
putih malah mampu menggugat kualiti graduan dihasilkan. Biarpun segelintir
pihak menganggap budaya berkenaan sebagai terpencil, tanpa kekangan atau
tindakan proaktif, bakal mencemarkan nama baik sekolah hingga boleh
dipersoalkan masyarakat. Adakah ia berlaku kerana golongan terbabit tidak yakin
pada kemampuan diri sendiri hingga mencari jalan mudah menciplak hasil orang
lain? Atau kerana sikap sambil lewa masyarakat menyebabkan budaya berkenaan
terus berleluasa meskipun mencalarkan imej warga terpelajar. Timbalan Naib
Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Pendidikan Sultan Idris,
Profesor Dr Omar Abdull Kareem berkata, budaya plagiarisme yang tidak dibendung
mampu ‘menghakis’ dan membunuh usaha melahirkan golongan akademik berwibawa.
Budaya itu, menurutnya boleh dianggap sebagai parasit kerana bukan sekadar
membinasakan kredibiliti, malah menyebabkan mereka berterusan memplagiat tanpa
menghiraukan penat lelah orang lain. Isunya bukan hanya membabitkan satu pihak
malah mempengaruhi pihak lain yang terlebih dulu bersusah payah menghasilkan
terbitan, karya dan idea asli. Lebih malang lagi apabila kegiatan itu
dilakukan mereka yang menggelarkan diri sebagai ‘golongan intelektual’. Sudah
tentu ia satu penipuan dan merendahkan martabat malah masyarakat juga tertipu
kerana mempercayai kemampuan golongan ini dalam menghasilkan hasil bermutu dan
bersifat akademik. Bukankah ini sungguh mencalarkan imej padahal mereka
mendapat sanjungan masyarakat? Sanggup kah menerima pengiktirafan itu jika
tidak jujur? Justeru, berfikirlah secara positif dan matang sebelum melakukan
tindakan itu supaya ia tidak memalukan diri sendiri dan institusi. Plagiat
secara am ditakrif sebagai usaha menciplak tesis, kertas kerja atau kajian
membabitkan ayat dalam karya selain persoalan hak cipta. Sementara idea, data,
ciptaan dan penulisan pula adalah paling sinonim diplagiat.
Antara faktor yang memungkinkan berlakunya plagiarisme adalah masa, tiada
komitmen dan penyeliaan dilakukan secara sambil lewa serta tiada kesungguhan.
Beliau berkata, mahasiswa dan pensyarah perlu memainkan peranan penuh
bertanggungjawab bagi memastikan penumpuan serta integriti tidak lari daripada
panduan menghasilkan karya bermutu. Malangnya, sebahagian besar hanya melihat
jalan mudah hingga sanggup membelakangkan profesionalisme dan harga diri
semata-mata memastikan kejayaan menghasilkan karya, tesis atau jurnal tercapai.
Mereka tolak ke tepi nilai ilmu yang ingin diterapkan hingga menjadikan budaya
ini satu kebiasaan. Harus sedar, berada di institusi pengajian tinggi bermakna
perlu menggandakan usaha, bersusah payah dan berdepan rintangan sebelum
berjaya. Barulah hasil kejayaan di kecapi itu manis dan berbaloi. Namun jika
asyik memplagiat hasil orang lain, apakah makna perjuangan ilmu itu?” katanya
mengakui penyeliaan dalam apa jua penghasilan karya perlu dilakukan dengan
penuh teliti. Menurutnya kajian atau penulisan bertujuan mencambah pemikiran
baru selain meningkatkan lagi nilai intelektual individu. Ia perlu dipantau dan
diteliti sebelum diiktiraf.
Longgarnya aspek itu akhirnya memungkinkan plagiarisme berlaku sekali gus
menghakis sedikit demi sedikit nilai asli yang ingin dihasilkan. Bayangkan jika
semua hasil adalah plagiat, apakah kualiti yang mampu dicapai. Budaya itu juga,
katanya, sangat memalukan dan tidak adil kepada kelompok lain yang berusaha
keras menghasilkan karya asli namun tetap mendapat pengiktirafan sama. Meskipun
universiti mengamalkan dasar dan polisi tegas untuk membendung budaya itu,
masih ada yang berani melakukannya kerana beranggapan ‘tiada siapa tahu’ selain
menjimatkan masa. Setiap institusi mempunyai polisi ketat bagi memastikan
budaya plagiarisme tidak menular, sekali gus menjatuhkan nama baik institusi.
Bagaimanapun, masih ada yang berani menongkah arus semata-mata memastikan
misi tercapai. Lebih hebat, mereka turut memplagiat hasil penyelidikan.
Ironinya, budaya ini tidak terhad hanya pada golongan akademik, malah mahasiswa
turut sama melakukannya. Cuma caranya berbeza dengan penilaian atau tujuan
berlainan. Apapun alasan, ia sama sekali tidak boleh diterima kerana
menjatuhkan nilai ilmuwan dan intelektual.
Antara cara boleh dilakukan bagi mengesan plagiarisme adalah penyeliaan teliti
oleh penyelia selain menerusi perisian pengesan Turnitin yang boleh membantu
mengenal pasti bahagian diciplak penulis tanpa menyatakan sumbernya. Sama ada
budaya ini boleh dikekang, beliau berkata, semuanya terpulang kepada kesedaran
dan kejujuran individu menghasilkan sesuatu yang bermanfaat untuk diri sendiri
serta masa depan. Perkara ini amat subjektif, hanya diri sendiri saja yang
boleh menentukan dan merencanakan perjalanan kejayaan masing-masing. Plagiat
sebenarnya tidak beretika dan wajar dihentikan. Perlu yakin pada kemampuan diri
sendiri, berusaha keras dan berdisiplin. Hanya itu kunci yang ada untuk
mencapai kejayaan. Selain itu, plagiat hanya merugikan, merendahkan taraf
seseorang yang mungkin dapat mengecapi kesenangan seketika. Namun berbaloikah
kerana ia terhasil dari usaha orang lain,bukan diri sendiri.
Leave a Comment