Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP)
Sejarah SPP
SPP ditubuhkan pada 1 Januari 1974 melalui Akta A193
dan P.U.(B) 556/1973 hasil daripada syor yang dikemukakan oleh Suruhanjaya
Diraja Aziz untuk bertindak sebagai Pihak Berkuasa dalam perkhidmatan pelajaran
yang menjalankan fungsinya mengikut Perkara 144 (1) Perlembagaan Persekutuan.
Sehingga kini keanggotaan SPP ditetapkan seramai 13
orang yang diketuai oleh Pengerusi dan dibantu oleh urus setia yang diketuai
oleh seorang Setiausaha. Semua Anggota SPP dilantik oleh Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong.
SPP merupakan Pihak Berkuasa Melantik (PBM) bagi
anggota Perkhidmatan Pendidikan dalam urusan pelantikan, pengesahan dalam
perkhidmatan, kemasukan ke dalam perjawatan tetap atau perjawatan berpencen,
kenaikan pangkat, pertukaran pelantikan/pertukaran tetap perkhidmatan dan
kawalan tatatertib.
SPP menjalankan kuasanya melalui mesyuarat-mesyuarat
seperti Mesyuarat Suruhanjaya tentang urusan pelantikan, perkhidmatan, kenaikan
pangkat dan tatatertib, Mesyuarat Lembaga Rayuan Kenaikan Pangkat dan Mesyuarat
Lembaga Rayuan Tatatertib.
Visi, Misi dan Objektif
VISI
Peneraju Transformasi Modal Insan Perkhidmatan
Pendidikan
MISI
Melantik dan Mengekalkan Bakat Terbaik Dalam
Perkhidmatan Pendidikan Melalui Pengurusan Perkhidmatan Yang Transformatif
OBJEKTIF
Memastikan kuasa-kuasa di bawah Perkara 144 (1)
Perlembagaan Persekutuan dalam urusan pelantikan, perkhidmatan,
tatatertib dan naik pangkat dilaksanakan dengan lebih efisien dan efektif
Fungsi
Melantik
|
Melantik calon ke jawatan tetap,
kontrak atau sementara dalam perkhidmatan pelajaran.
|
Mengesahkan
|
Mengesahkan dalam perkhidmatan
anggota yang dilantik tetap.
|
Memasukkan
ke dalam perjawatan tetap atau perjawatan berpencen
|
Meluluskan pemberian taraf
berpencen ke atas anggota yang dilantik tetap dan disahkan dalam
perkhidmatan.
|
Menaikkan
Pangkat
|
Kawalan kenaikan pangkat dalam
perkhidmatan pelajaran.
|
Menukarkan
|
Meluluskan pertukaran pelantikan
atau pertukaran perkhidmatan.
|
Menjalankan
kawalan tatatertib
|
Berperanan sebagai Pihak
Berkuasa Tatatertib dan Lembaga Rayuan Tatatertib perkhidmatan
pelajaran.
|
Suruhanjaya bertindak sebagai Pihak Berkuasa
Melantik dalam perkhidmatan pelajaran dengan menjalankan tugasnya mengikut
Perkara 144(1) Perlembagaan Persekutuan, iaitu :
Dasar Kualiti
Dasar Kualiti : SPP Adalah Komited Terhadap Usaha
Penambahbaikan Yang Berterusan Bagi Mencapai Harapan Pelanggan
Slogan Q: Dinamik, Efektif dan Berintegriti
Kod Etika :
T - Tegas, Adil dan Profesional
E - Efisyen dan Efektif
K - Keikhlasan dan Kesyukuran
A - Amanah dan Akauntabiliti
D - Dinamik dan Berdisiplin
Akta (Undang-Undang)
Pelaksanaan fungsi-fungsi SPP adalah merujuk kepada
undang-undang dan peraturan berikut:
- Seksyen
141A, 142, 143, 144, 146 Perlembagaan Persekutuan
- Akta
Suruhanjaya Perkhidmatan 1957 (Akta 393) (Pindaan Jadual 2007)
- Peraturan-peraturan
Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan)
2012 (P.U. (A) 1/2012)
- Peraturan-peraturan
Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 (P.U. (A) 395/1993)
- Peraturan-peraturan
Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Pendidikan 1994 (P.U. (A) 458/1994)
- Perintah
Keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran 2006 (P.U. (A) 127/2006)
- Kaedah-kaedah
Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran 2007 (P.U. (A) 189/2007)
- Kaedah-kaedah
Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (Pindaan) 2009 (P.U. (A) 321/2009)
sumber: https://www.spp.gov.my
Leave a Comment