OBESITI


Dengar sahaja perkataan Obesiti sudah pasti orang tahu yang itu adalah masalah kegemukan. Mengikut statistik yang dikemukakan dalam sidang akbar, rakyat Malaysia yang mempunyai masalah Obesiti adalah sebanyak 16.8 juta daripada lebih kurang 30 juta penduduk Malaysia pada masa kini. Difahamkan juga sebanyak 15% kanak-kanak  mempunyai masalah Obesiti. Jadi berikut  merupakan sedikit info tentang Obesiti. 




Maksud Obesiti

Doktor menggunakan formula khas yang disebut "indeks jisim badan," atau BMI, untuk memutuskan siapa yang kurang berat badan, pada berat badan yang sihat, berat badan berlebihan, atau obesiti.  BMI  akan memberitahu anda sama ada berat badan anda sesuai untuk ketinggian. Jika BMI anda adalah 30 atau lebih, maka anda adalah tergolong dalam Obesiti.




Obesiti adalah masalah, kerana ia meningkatkan risiko masalah kesihatan yang berbeza. Ia juga boleh membuat sukar bagi anda untuk bergerak, bernafas, dan melakukan perkara lain bahawa orang yang berada dalam berat badan yang sihat dapat melakukannya dengan mudah. Tambahan pula, obesiti boleh menjadi emosi yang sukar, kerana ia boleh membuat anda berasa malu.


Risiko kesihatan bagi Obesiti

Menjadi gemuk meningkatkan risiko seseorang mengalami banyak masalah kesihatan. 

Berikut adalah beberapa contoh:

  • Diabetes
  • Tekanan darah tinggi
  • Kolesterol tinggi
  • Penyakit jantung (termasuk serangan jantung)
  • Strok
  • Sleep apnea (gangguan di mana anda berhenti bernafasVuntuk jangka masa pendek semasa tidur)
  • Asma
  • Kanser
Kajian menunjukkan bahawa orang yang obesiti mati lebih muda daripada orang yang berat badan yang sihat. Mereka juga menunjukkan bahawa risiko kematian semakin tinggi seseorang itu. Tahap peningkatan risiko bergantung kepada berapa lama orang itu telah gemuk, dan mengenai masalah kesihatan lain yang dia ada.

Jadi disarankan kepada anda bahawa sekiranya anda mempunyai masalah berlebihan berat badan atau obesiti untuk berjumpa dengan Doktor. Dia mungkin mempunyai saranan mengenai cara menurunkan berat badan.


Rawatan perubatan untuk membantu mengurangkan Obesiti

Terdapat ubat dan pembedahan untuk membantu mengurangkan berat badan. Tetapi rawatan itu hanya untuk orang yang mengalami obesiti yang teruk yang tidak dapat menurunkan berat badan melalui diet dan senaman. Juga, rawatan penurunan berat badan tidak mengambil tempat diet dan senaman. Orang yang mempunyai rawatan tersebut juga mesti mengubah cara makan dan bagaimana mereka aktif.

 Bagi mengelakkan masalah kegemukan ini berlaku, anda boleh menurunkan berat badan dengan beberapa cara tersebut: 

1) Menjadi lebih aktif 
  • Banyak jenis aktiviti fizikal dapat membantu, termasuk berjalan kaki. Anda boleh bermula dengan beberapa minit sehari dan menambah lagi apabila anda semakin kuat.

2) Pemakanan anda 
  • Tiada diet tunggal ternyata lebih baik daripada yang lain. Adalah sihat untuk mempunyai masa makan biasa dan bahagian-bahagian yang lebih kecil, dan bukan untuk melangkau makanan. Elakkan gula-gula dan makanan ringan, dan sebaliknya makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan.

3) Berhenti merokok (jika anda merokok)


Risiko peningkatan seseorang menjadi Obesiti

Perkara yang meningkatkan risiko seseorang adalah dengan cara hidup yang tidak sihat. Kebanyakan orang menjadi gemuk kerana mereka hanya makan terlalu banyak dan bergerak terlalu sedikit. Itu sangat penting kepada orang-orang yang menonton terlalu banyak TV. Tetapi ada juga beberapa faktor lain yang kelihatannya meningkatkan risiko obesiti yang banyak orang tidak tahu

Berikut adalah beberapa perkara yang mungkin menjelaskan peluang seseorang untuk menjadi gemuk:

1)Kebiasaan ibu semasa kehamilan 
  • Wanita yang makan banyak kalori, menghidap kencing manis, atau merokok semasa kehamilan mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mendapatkan bayi yang membesar menjadi gemuk.

2)Pemakanan formula
  • Bayi yang diberi formula lebih cenderung daripada bayi yang disusui untuk menjadi dewasa gemuk.

3)Tabiat dan berat badan semasa kanak-kanak 
  • Orang yang berlebihan berat badan atau obesiti sebagai kanak-kanak atau remaja lebih cenderung menjadi obesiti sebagai orang dewasa.

4)Tidur terlalu sedikit 
  • Orang yang tidak mendapat cukup tidur lebih mungkin menjadi gemuk daripada orang yang cukup tidur.

5)Mengambil ubat tertentu 
  • Penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tertentu, seperti ubat-ubatan untuk merawat kemurungan, boleh menyebabkan banyak penambahan berat badan.

6) Terdapat juga keadaan hormon yang boleh meningkatkan risiko menjadi obes, tetapi syarat-syarat tersebut adalah hanya sebahagian kecil daripada kes obesiti.





sumber: http://jknperlis.moh.gov.my


No comments

Powered by Blogger.