Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Makro Pengajaran
Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran Makro Pengajaran 1
Tarikh:
|
13.05.2016
(Jumaat)
|
Kelas:
|
1
Perdana Menteri
|
Hasil
Pembelajaran:
|
a)
Menyatakan dua (2) jenis graf.
b)
Membina graf bar mudah dan garisan berdasarkan jadual.
|
ABM
/ Bahan sumber yang digunakan:
|
Gambar,
kertas A4 dan kertas mahjung.
|
Strategi
pengajaran yang digunakan hari ini:
|
Strategi
pengajaran yang digunakan pada pengajaran dan pembelajaran pada set induksi
adalah bertanya berapa jumlah orang yang dikelas suka warna merah, biru, hitam
dan hijau. Selepas itu berdasarkan data yang didapati, guru melukis graf bar
mudah berdasarkan data yang didapati dikelas. Setelah itu, guru bertanya
kepada pelajar apa graf yang dilukis dan menyatakan tajuk pengajaran iaitu
graf. Pada langkah pertama guru mengajar cara-cara melukis graf bar mudah
dengan cara mengikut langkah. Terdapat 4 langkah iaitu langkah pertama
menulis tajuk, langkah dua melukis paksi x dan y, ketiga memasukkan data dan
keempat adalah menilis petunjuk. Setelah itu, pada langkah kedua guru
menunjukkan cara melukis graf garis.melukis graf garis juga terdapat empat
langkah seperti graf bar mudah iaitu menulis tajuk, paksi x dan y, petunjuk
dan memasukkan data. Pada langkah ketiga, guru membahagikan pelajar kepada 4
kumpulan dan melukis graf di atas kertas kajane berdasarkan data yang
diberikan oleh guru dan membentangkan ke hadapan hasil kerja kumpulan. Bagi
penutup pula guru meminta dua orang wakil pelajar bagi merumuskan pengajaran
dan kemudian guru merumuskan pengaran secara keseluruhan.
|
Adakah
hasil pembelajaran saya dicapai? Bagaimana saya tahu?
|
Hasil
pembelajaran yang saya nyatakan adalah tercapai. Ini kerana semasa dalam
kerja kumpulan saya meminta pelajar untuk melukis graf berdasarkan soalan
yang diberikan dan pelajar dapat mebuat graf tersebut dengan mengikut langkah
yang saya tunjukkan serta semua graf yang dibuat oleh pelajar juga betul.
Seterusnya, sebelum akhir pembelajaran saya meminta pelajar untuk merumuskan
pengajaran dan pembelajar dan ternyata pelajar mampu menyatakan dua jinis
graf iaitu graf bar mudah dan graf garis serta langkah-langkah untuk melukis
graf.
|
Adakah
murid saya melibatkan diri secara produktif / aktif? Kalau ya – bagaimana
saya tahu? Kalau tidak – mengapa?
|
Pada
permulaannya pelajar mampu melibatkan diri dengan aktif kerana saya
memasukkan sedikit unsur kecindanan dalam pengajaran. Tetapi masuk pada
langkah satu dan langkah dua, dapat dilihat disitu bahawa pelajar suda mula
rasa bosan dan mengantuk. Ini disebabkan pelajar kurang memahami buat graf dan
cara saya mengajar juga sangat membosankan. Ini kerana saya tidak dapat
mengawal keseluruhan kelas dan tiada unsur kecindanan yang membuat pelajar
rasa malas dalam pengajaran. Pada langkah peneguhan pula pelajar dapat
melibatkan diri dengan produktif kerana pelajar mampu melukis graf dengan
tepat dan membentangkan dengan bagus. Pada akhirnya, pelajar melibatkan diri
dengan baik.
|
Adakah
saya mengubah rancangan pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?
|
Tidak
ada perubahan pada rancangan pengajaran saya kerana sebelum mengajar saya
telah membuat persediaan terlebih dahulu mengikut rancangan pengajaran yang
telah disediakan.
|
Apakah
bantuan tambahan, sokongan dan / atau sumber-sumber lain yang dapat
pertingkatkan pelajaran ini lagi?
|
Sumber
tambahan juga ada digunakan selain daripada buku teks tingkatan 1 bagi
mendapatkan huraian yang lebih lengkap iaitu menggunakan buku-buku geografi
yang telah dibeli ketika belajar subjek tersebut dan mencari sumber di
internet bagi memperkuatkan lagi huraian dan isi pengajaran. Perkara ini
dilakukan kerana huraian di dalam buku teks tersebut tidak merangkumi huraian
keseluruhan atau lengkap dan juga tidak mengandungi maklumat semasa. Selain
itu, pengalaman sedia ada guru juga dapat mempertingkatkan pelajaran dan
kelihatan lebih menarik perhatian pelajar.
|
Jika
saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk
kumpulan murid yang sama, apakah yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa
|
Jika
diberi peluang, semestinya saya akan mengubah cara pengajaran dengan lebih
efektif sebab pengajaran guru yang menarik sememangnya mampu membantu pelajar
untuk memahami isi kandungan pelajaran dan pelajar dapat menyertai secara
keseluruhan dalam kelas. Pengubahsuaian yang saya lakukan adalah menerangkan
dengan lebih terperinci kepada pelajar dengan memberikan contoh yang mudah
difahami dan kaitkan sedikit dengan cerita pengalaman guru. Komunikasi dua
hala juga saya akan gunakan dimana guru bertanya kepada pelajar dan
mengalakkan pelajar untuk bertanya kepada guru dan menjelaskan pertanyaan
tersebut dengan jelas. Saya juga akan melakukan aktiviti yang membolehkan
pelajar berfikir dengan baik dimana mengunakan kemahiran berfikir aras tinggi
(KBAT).
|
Apakah
teori pengajaran dan pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya?
|
Teori
pendekatan yang digunakan adalah teori pendekatan deduktif iaitu
diawali dari pembentukan teori, hipotesis, definisi, instrumen dan
operasionalisasi. Dengan kata cara ini, pelajar dapat memahami isi kandungan
pengajaran dengan lebih teratur dan mudah mengikuti pengajaran. Selain itu,
saya juga mengunakan teori pengajaran masteri iaitu pengajaran yang
memastikan pelajar dapat faham semua isi kandungan pengajaran dan baru ke
tajuk pengajaran yang lainnya. Ini kerana, semua topik dalam pengajaran
adalah saling berkaitan dan ada baiknya pelajar menguasai isi kandungan
pelajaran baru ke tajuk yang lain.
|
Leave a Comment