Contoh Penulisan RPH Geeografi Tingkatan 4
Rancangan
Pengajaran Harian (RPH ) 1
Mata
Pelajaran
: Geografi
Tarikh/Hari
: 04.10.2016 (Selasa)
Masa
:
10.00 – 10.45 am (45 minit)
Tingkatan
: 4 Alpha Bestari
Bilangan
Pelajar
: 28 orang
Tajuk/Tema
: Cuaca dan Iklim Serta Pengaruhnya.
Sub-Tajuk
: Pergerakan bumi dan kesan-kesannya.
Hasil
Pembelajaran : Di
akhir pengajaran dan pembelajaran, diharap pelajar akan dapat:
1. Menjelaskan
maksud putaran dan peredaran bumi dalam sistem suria.
2. Menyenaraikan
4 (kesemua) kesan pergerakan bumi dalam sistem suria.
Pengetahuan
Sedia ada : Pelajar serba sedikit mengetahui kesan pergerakan bumi
dalam
sistem suria.
Strategi
:
Berpusatkan pelajar dan berpusatkan guru.
Pendekatan
:
Masteri dan deduktif.
Kaedah
: Cerita, perbincangan, soalan, pembentangan, dan kerja
kumpulan.
Teori
Kecerdasan Pelbagai
(TKP)
: Intrapersonal, visual ruang, dan verbal linguistik.
Bahan
Bantu Mengajar : Slide power point dan manila kad.
Nilai
murni
:Tekun, teliti, rasional, yakin, bekerjasama, disiplin, berterima
kasih
dan amanah.
KBKK
:
Menerangkan, menjelaskan, menyelesaikan masalah dan merumus.
PELAKSANAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah
/
Masa
|
Isi
Pengajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Strategi
/Kaedah /
BBM
/ Nilai /
KBKK
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
|||
Set
induksi
(5
minit)
|
Pengenalan
- Gerhana
bulan
|
1.Guru
bertanyakan
pelajar
mengenai
kehadiran
pelajar hari ini.
2.
Guru bercerita pengalamannya tentang surut yang besar dan gerhana bulan.
3.
Guru menyatakan tajuk pelajaran hari ini.
|
1.Ketua
kelas mengatakan siapa yang tidak hadir kepada guru.
2.
Pelajar mendengar cerita guru dengan tekun.
3.
Pelajar bersedia untuk belajar.
|
Strategi:
· Berpusatkan
guru.
Kaedah:
.
· Penceritaan
Nilai:
· Tekun
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Putaran
bumi
1.Konsep
putaran
-
Bumi berputar secara condong kepada 68 ½ pada paksinya dan satu putaran
bumi lengkap adalah 24 jam
2.Kejadian
siang dan malam
-
3.Kejadian
pasang surut
-
|
1.Guru
mengunakan slide power point dalam pengajaran.
2.Guru
menayangkan dan menerangkan gambar bumi yang pada paksinya mengajur dari
kutub utara ke kutub selatan.
3.
Menerangkan slide kesan putaran bumi iaitu kejadian siang dan malam dan
kejadian pasang surut kepada pelajar.
4.
Menyanya pelajar sekirangya tidak faham.
.
|
1.
Pelajar mula fokus dalam pembelajaran .
2
Pelajar mendengar dengan teliti apa yang diajar dan diterangkan oleh guru.
3.Pelajar
membuat sedikit penulisan nota yang diajar oleh guru.
4.Pelajar
bertanya kepada guru apa yang tidak faham berkaitan dengan topic
pembelajaran.
5.
Pelajar membuat sedikit nota tentang apa yang telah diterangkan oleh
guru.
|
Strategik:
· Berpusatkan
guru.
.
TKP:
· Visual
ruang
BBM:
· Slide
powerpoint
· gambar
Pendekatan:
· deduktif
Kaedah:
· soalan
· cerita
Nilai:
· teliti
· rasional
KBKK:
· menerangkan
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Peredaran
bumi
1.Konsep
-
Peredaran bumi dansatu peredaran lengkap bumi mengelilingi matahari
adalah 365 ¼ hari sama dengan setahun.
2.Kejadian
empat musim
3.
Gerhana bulan
|
1.
Mengajar mengunakan slide power point.
2.
Guru menerangkan kepada pelajar maksud peredaran bumi.
3.
Guru menjelaskan kejadian empat musim dan menerangkan kejadian empat
musim kepada pelajar dengan menayangkan gambar.
4.
Guru menjelaskan kepada pelajar gambar kejadian empat musim dan memberikan
contoh Negara..
5.
Guru menerangkan kesan peredaran bumi mengelilingi matahari yang kedua iaitu
Gerhana Bulan.
6.
Guru menyoal pelajar sekiranya ada yang tidak faham.
|
1.
Pelajar memerhati slide dengan teliti.
2.
Pelajar mendengar dengan betul apa yang diterangkan oleh guru sambil
memerhatikan slide pengajaran.
3.
Pelajar membuat nota ringkas berdasarkan slide dan penerangan guru.
5.
Pelajar bertanya kepada guru tentang apa yang tidak faham.
|
Strategik:
· Berpusatkan
guru.
TKP:
· Visual
ruang
BBM:
· Slide
power point.
· Gambar.
Pendekatan:
· Masteri
Kaedah:
· Soalan
· Perbincangan
Nilai:
· Rasional
· Teliti
KBKK:
· Menerangkan
· Menjelaskan
|
Langkah
3
(10
minit)
|
Latihan
Peneguhan
Kerja
kumpulan
-
Empat kumpulan.
-
Semua kumpulan membentang dalam masa dua minit.
|
1.
Guru menyuruh pelajar membagikan kepada empat kumpulan iaitu 7 orang satu
kumpulan.
2.
Kumpulan pertama buat putaran bumi iaitu kejadian siang dan malam.
3.
Kumpulan kedua buat putaran bumi kejadian pasang surut.
4.
Kumpulan ketiga buat peredaran bumi kejadian empat musim.
5.
Kumpulan keempat buat gerhana bulan.
6.
Guru memberi kertas manila kad dan marker pen dan menyuruh pelajar buat dalam
masa dua minit.
7.
Selepas dua minit guru menyuruh pelajar membentangkan hasil kerja di depan.
8.Guru
menyuruh kumpulan lain membuat soalan sekirannya ada.
|
1.Semua
pelajar membuat kumpulan dalam keadaan yang senyap.
2.
Dalam setiap kumpulan mempunyai 7 orang.
3.
Ketua kumpulan mengambil kertas manila kad dan marker pen.
4.
Setiap kumpulan mempunyai tajuk masing- masing.
5.
Dalam masa dua minit pelajar menyiapkan kerja dalam kertas manila kad.
6.
Pelajar membentangkan hasil kerja mereka di depan kelas dalam masa dua minit.
7.
Pelajar bertanya kepada kumpulan yang membentang apa yang mereka tidak faham.
8.
Pelajar menyimpan manila kad dan memberikan pen marker kembali kepada guru.
|
Strategik:
· Berasaskan
murid.
TKP:
· Intrapersonal.
· Verbal
linguistik.
BBM:
· Manila
kad
Kaedah:
· Perbincangan
· Kerja
kumpulan.
· Pembentangan.
· Soalan.
Nilai:
· Kerjasama
· Berdisiplin
KBKK:
· Menyelesaikan
masalah
|
Penutup
(5minit)
|
Refleksi
-
Bagi mengukur tahap kefahaman pelajar dan pencapaian hasil
pembelajaran.
|
1.
Guru meminta seorang pelajar lelaki membuat kesimpulan pelajaran.
2.
Guru meminta seorang pelajar perempuan membuat kesimpulan pelajaran,
3.
Guru memberi pelajar kerja rumah iaitu membuat perbezaan putaran dan
peredaran bumi.
4.
Guru meminta pelajar membaca tajuk unsur-unsur cuaca dan iklim untuk
pelajaran minggu akan datang.
5.
Guru berterima kasih kepada pelajar.
|
1.
Seorang wakil pelajar lelaki dan pelajar perempuan berdiri dan memberi
kesimpulan.
2.
Pelajar menulis kerja rumah yang diberikan.
3.
Pelajar mendengar apa yang disampaikan oleh guru.
4.
Pelajar mengucapkan terima kasih kepada guru.
|
Strategik:
· Berasaskan
guru.
TKP:
· intrapersonal
Nilai:
· berterima
kasih
· amanah
KBKK:
· membuat
kesimpulan.
|
Leave a Comment