TOP 10 NEGARA TERKECIL DI DUNIA


Gambar : Bandar Singapura

Jika di kita lihat di negara-negara jiran, kita mesti menyangka bahawa negara Singapura adalah negara yang terkecil. Yaa, kalau di lihat di Asia Tenggara Singapura adalah negara yang terkecil dengan keluasan 687 Kilometer per segi dan di ikuti dengan negara Brunei dengan keluasan 5, 265 Kilometer per segi. Namun, jika dilihat di peringkat dunia ada lagi negara yang lebih kecil berbanding negara singapura. Berikut merupakan senarai 10 negara terkecil di dunia. 

10. Malta - 316 km²

Malta adalah negara pulau dan terletak di Laut Mediterranean. Republik Malta sebenarnya terdiri dari tiga pulau: Gozo, Comino, Malta dan Malta adalah yang merupakan pulau terbesar dari tiga tersebut. Negara kecil ini mempunyai penduduk lebih 450,000 dan menjadikannya salah satu negara yang paling padat di dunia. Malta juga satu lagi destinasi pelancongan yang popular disebabkan cuaca cerah, pantai yang menarik, sejarah kaya, dan kehidupan malam yang meriah. 

9. Maldives - 300 km²

Maldives adalah salah satu destinasi pelancongan yang popular di Lautan Hindi dan merupakan negara terkecil di Asia dari segi kawasan den penduduk. Terdapat lebih daripada 1, 192 pulau batu karang. Negara ini juga pernah menjadi jajahan banyak empayar seperti Portugis, Belanda dan British dan menjadi sebuah negara yang merdeka pada tahun 1965. Kini, negara Maldevis memiliki ekonomi pelancongan yang kukuh disebabkan keindahan pantainya dan terkenal sebagai perairan kristal biru.

8. Saint Kitts and Nevis - 261 km²

Ibu Koloni di Barat Hindia ini mempunyai keluasan 261 kilometer persegi dan menjadikannya negara ke lapan terkecil di dunia. Ekonominya bergantung kepada pelancongan, pertanian dan industri perkilangan kecil. Pulau-pulai juga menyediakan tapak menyelam yang mengagumkan kerana terdapat banyak hidupan marin. 

7. Marshall Islands - 181 km²

Kepulauan Marshall, yang secara rasmi dipanggil Republik Kepulauan MarshalI dan sebuah negara pulau yang boleh ditemui di Lautan Pasifik, kira-kira separuh antara Negeri Amerika Syarikat dan benua Australia. Ia dianggap sebagai sebahagian daripada Mikronesia. Kawasan yang dikelilingi kepulauan ini banyak hidupan laut dan termasuk lebih dari 800 jenis spesies ikan serta 160 batu karang. Dengan 181 kilometer persegi, Kepulauan Marshall adalah negara terkecil ketujuh di dunia.

6. Liechtenstein - 160 km²

Negara berbahasa Jerman, ini adalah satu-satunya bangsa di dunia yang akan sepenuhnya terletak di Alps. Terletak antara Switzerland dan Austria, Liechtenstein adalah negara terkaya di dunia dengan KDNK per kapita, dengan kadar pengangguran terendah (1.5%). Masuk ke negara ini agak rumit, kerana tiada lapangan terbang di dalam sempadannya. Pengunjung mesti melalui Lapangan Terbang Zurich Switzerland untuk mencapai negara Alpine ini yang masih diperintah oleh putera.

5. San Marino - 61 km²

Dikelilingi sepenuhnya oleh Itali, San Marino juga dikenali sebagai Republik Paling Seram San Marino. Dengan sejumlah 61 kilometer persegi, ia adalah negara terkecil kelima di dunia. ia mendakwa sebagai negara berdaulat tertua di dunia, dan juga salah satu yang paling kaya dari segi KDNK per kapita. Negara ketiga terkecil di Eropah, ia mempunyai penduduk hanya 30,000 dan yang membanggakan adalah salah satu daripada kadar pengangguran terendah di dunia.

4. Tuvalu - 26 km²

Dulu dikenali sebagai Kepulauan Ellice, Tuvalu terletak di Lautan Pasifik timur laut Australia. Dengan jumlah 26 kilometer persegi, Tuvalu adalah negara terkecil keempat di dunia. Terdapat kira-kira 10,000 penduduk, dengan 8 km jalan raya, dan hanya satu hospital yang hadir di pulau utama. Negara ini pernah menjadi wilayah British tetapi menjadi bebas pada tahun 1978. Oleh kerana lokasi negara lebih jauh, pelancongan tidak begitu penting. Pada tahun 2010, kurang daripada 2,000 pengunjung datang ke Tuvalu, dengan 65% daripadanya datang untuk perniagaan.

3. Nauru - 21 km²

Negara pulau yang terletak di timur Australia, Nauru adalah negara pulau terkecil di dunia. Ia diketahui pada 1980-an kerana perlombongan fosfat yang berkembang pesat tetapi kini merupakan pulau yang tenang di luar radar pelancong. Dahulu dikenali sebagai Pleasant Island, sumber fosfatnya kini habis, yang membawa kepada kadar pengangguran nasional sebanyak 90%, dengan baki 10% yang digunakan oleh kerajaan. Nauru juga dikenali sebagai negara yang paling gemuk di dunia, dengan 97% lelaki dan 93% wanita yang gemuk atau berat badan berlebihan. Oleh kerana itu, Nauru juga merupakan rumah bagi diabetes tingkat 2 tertinggi di dunia dan 40% penduduknya menderita penyakit. Nauru mempunyai jumlah 21 kilometer persegi, menjadikannya negara ketiga terkecil di dunia.

2. Monaco - 2 km²

Terletak di Riviera Perancis, Monaco adalah rumah bagi para jutawan. Ia juga merupakan negara terkecil kedua di dunia, dengan hanya 2 kilometer persegi di kawasan tanah. Dikenali sebagai perjudian dan barang mewah dan industri perkhidmatan, Monaco adalah taman permainan kegemaran orang kaya dan terkenal. Terletak bersebelahan dengan Perancis di tiga sisi dan di satu sisi oleh Laut Mediterranean, penduduk Monaco kebanyakannya berbahasa Perancis. Dengan penduduk lebih daripada 36,000, Monaco adalah negara yang paling padat penduduk di dunia. Acara tahunan yang paling popular adalah perlumbaan Formula 1, dengan trek yang melalui jalan-jalan bandar.

1, Vatican City - 0.44 km²


Negara terkecil di dunia adalah Vatican, yang juga dikenali sebagai Holy See. Dengan hanya 0.44 kilometer persegi, Vatican City adalah negara terkecil di dunia dengan kawasan tanah (dalam kawasan garis putih). Negara ini dihimpit di dalam ibu negara Itali, Roma, dan merupakan pusat Gereja Katolik. Ia juga merupakan rumah kepada gereja terbesar di dunia - Basilika St. Peter, yang memegang beberapa karya seni yang paling penting dalam Renaissance seperti The Pieta dan Penciptaan Adam. Pendapatannya berasal dari sumbangan sukarela lebih dari 1 bilion anggota Gereja Roman Katolik di seluruh dunia. Baki ekonominya berasal dari penjualan setem pos, mementos wisata, dan yuran kemasukan muzium.



Sumber: worldatlas



No comments

Powered by Blogger.