Sistem Pendidikan di Finland
Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-Kanak
Berdasarkan kepada gambar rajah, dapat dilihat
bahawa sistem pendidikan di Finland bermula pada peringkat bayi lagi. Kalau di
Negara Finland selepas sahaja ibu disahkan mengandung atau hamil, ibu tersebut
akan mendapat penjagaan percuma dari Neuvola (klinik materniti dan
kanak-kanak). Sepanjang ibu mengandung selama 9 bulan semua rawatan yang
diterima adalah percuma dan ibubapa bagi bayi tersebut juga diberikan
buku-buku, diari dan pamplet-pamplet infomasi bagi memberikan maklumat yang
penting bagi penjagaan dan kesihatan ibu selama mengandung. Selepas sahaja ibu
melahirkan bayi, kerajaan akan memberikan keluarga tersebut barangan keperluan
bayi seperti katil tidur, pakaian dan sebagainya bagi mengelakkan adanya
pembaziran yang berlaku bagi membeli keperluan bayi.
Ibu juga diberikan cuti selama
setahun selepas sahaja bayi dilahirkan sebagai cuti bersalin. Bapa juga boleh
memohan cuti selama 6 bulan bagi menjaga bayi tersebut bergilir dengan ibu yang
bercuti selama 6 bulan. Selepas anak berumur 1 tahun, ibubapa boleh memilih
sama ada anak akan di hantar di Taska atau dalam jagaan mereka sehingga umur 5
tahun. Sekiranya ibubapa memilih untuk menjaga anak mereka sehingga umur 5
tahun, ibubapa akan diberikan elaun penjagaan anak. Jika ibubapa menghantar
anak ke Taska, semua tanggungan adalah percuma dan pihak Taska juga memberikan
semua kelengkapan dan makanan.
Pendidikan Pra-Sekolah
Anak-anak yang berumur 6 tahun wajib di hantar ke
sekolah. Pada peringkat ini, kanak-kanak diberikan pendedahan mengenai konsep
persekolahan dan pendidikan. Ibubapa juga wajib berbincang dengan guru mengenai
pelan pembelajaran anak mereka seperti minat dan kecendurungan dalam
pembelajaran. Pihak prasekolah juga membuat draf kurikulum berdasarkan objektif
pendidikan negara dan disesuaikan apa yang dibincangkan oleh ibubapa.
Biasanya, draf pembelajaran yang
dibuat bagi mengalakkan potensi setiap kanak-kanak dan pembelajaran secara
aktif. Di peringkat prasekolah in perhubungan sosial sangat di utamakan melalui
pelajaran asas dan pandangan hidup positif. Ia dirangka secara spesifik
berdasarkan tahap ilmu, kebolehan dan pengalaman setiap kanak-kanak itu sendiri.
Setiap aktiviti yang dilakukan di prasekolah adalah berdasarkan apa yang
diinginkan oleh kanak-kanak itu sendiri dan hanya dibantu dan kemudian diselia
oleh guru. Peringkat prasekolah ini, literasi bukanlah sesuatu yang diberikan
perhatian jadi kebanyakan kanak-kanak belum pandai membaca selepas masuk
sekolah asas. Kanak-kanak prasekolah juga dibiarkan menjadi kanak-kanak
dimana mereka belajar berinteraksi antara satu dengan lain, belajar melompat,
menyayi, bercerita, melukis, menonton video dan belajar disiplin dari mengemas
tempat makan, ruangan belajar dan kelas.
Jika ada kanak-kanak yang
bergaduh, kedua-dua akan dibawa berbincang oleh guru seperti orang dewasa
mengapa mereka bergaduh dan ditanya mengapa mereka tidak patut bergaduh.
Penyelesaiannya juga akan diselesaikan oleh kanak-kanak itu sendiri dan bukan
dari cikgu. Sekiranya ada kanak-kanak yang tidak mahu menyertai apa-apa
aktiviti maka mereka dibenarkan duduk di teoi dan tidak membuat apa-apa
aktiviti. Sistem prasekolah di Finland berteraskan modal insan dan diterapkan
dalam perkara yang dilakukan setiap hari.
Pendidikan Asas
Pendidikan asas ini wajib bagi pelajar yang yang
berumur 7 hingga 16 tahun selepas tamat presekolah. National Framewok adalah
yang bertanggungjawab dalam menetapkan kurikulum teras dan jumlah jam bagi
setiap jam subjek teras. Sekolah-sekolah pula bertanggungjawab menyediakan dan
membangunkan sendiri kurikulum yang selari dengan saranan Majlis Perbandaran.
Ibubapa juga bertanggungjawab membincangkan kurikulum sekolah dengan Majlis
Perbandaran dan pelajar-pelajar juga boleh memberikan pandangan apa yang mereka
mahu ada di sekolah. Pandangan dan idea yang pelajar sarankan ini akan dibuat
oleh Majlis Perbandaran itu sendiri bagi memenuhi keinginan pelajar. contohnya
membina lebih banyak taman, menyediakan ruang rehat, menambahkan peruntukan
untuk permainan indoor dan kelab-kelab belia di sekeliling kota. Pelajar juga
diberikan peluang untuk belajar sambil bekerja bagi mendapatkan pengalaman
dalam bidang yang mereka minat dan untuk mendapatkan sedikit duit tambahan.
Pendidikan asas ini juga
menekankan kerjasama antara subjek dimana membuat suatu projek yang boleh
mengabungkan subjek-subjek seperti Sains, Matematik, Bahasa Finnish, Bahasa
Inggeris. Geografi, Seni dan Kraftangan dan Sejarah dalam satu Projek. Di
sekolah juga amat mementingkan masa rehat iaitu dalam 45 minit belajar,
guru-guru dan pelajar diberi rehat selama 15 minit. Dalam masa 15 minit
tersebut, pelajar-pelajar boleh bergaul dengan pelajar kelas lain dan boleh
bermain seperti bermain ping pong, foosball dan board games (permainan indoor).
Jika ada pelajar yang tidak mahu bermain dan bergaul mereka boleh berehat di
ruang senyap.
Pada waktu rehat pula, pelajar
akan pergi ke kantin sekolah dengan beratur untuk makan. Makanan yang disedikan
adalah makanan yang sangat berkhasiat dan seimbang serta membantu pelajar untuk
mengekalkan tenaga. Semua makanan yang disediakan adalah percuma jadi tiada
pelajar yang terkecuali dan berlapar kerana tidak makan.
Pendidikan asas juga adalah
jaminan pendidikan dan tidak menekankan untuk menyediakan pelajar ke arah
pekerjaan pada peringkat ini. Tujuan pendidikan asas ini adalah untuk
membangunkan masyarakat yang mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk mencari ilmu
(transformasi), bukan hanya semata-mata untuk mencurahkan ilmu kepada
pelajar (direct-transmission). Nilai-nilai seperti tanggungjawab,
kemasyarakatan, rasa hormat kepada hak dan kebebasan individu adalah yang peru
diterapkan dalam pendidikan asas ini.
Peringkat Tertiar
Pada peringkat ini bermula selepas tamat pendidikan
asas dan terbahagi kepada dua aliran iaitu yang pertama adalah
matrikulasi seterusnya ke peringkat universiti bagi mereka yang bercita-cita
seperti guru, doktor, jurutera atau saintis dan yang kedua adalah Politeknik
bagi mereka yang berminat mendapatkan kemahiran dalam pelbagai bidang,
teknologi, perniagaan dan sebagainya. Universiti dan politeknik adalah sama
taraf cuma cara pengajarannya yang berbeza.
Selepas sahaja tamat pendidikan
Am yang berminat menjadi guru, doktor, jurutera atau saintis boleh mengambil
matrikulas selama 3 tahun dan yang berminat dalam bidang kemahiran dan
perniagaan boleh masuk ke politeknik selama 3 tahun juga. Apabila tamat
matrikulasi dan politeknik pelajar boleh sambung pengajian ke peringkat Ijazah
Sarjana Muda di Universiti bagi pelajar matrikulasi dan di Politeknik bagi
pelajar politeknik.
Tempoh pengajian untuk
mendapatkan Ijazah Sarjana Muda ini adalah 3tahun dan selepas tamat pengajian
boleh terus sambung di peringkat Ijazah Sarjana (Master). Mereka juga bolh
tukar aliran jika mahu. Cuma bagi yang ambil Ijazah Sarjana Muda untuk
Politeknik perlu mempunyai pengalama kerja lebih kurang 3 tahun untuk
meneruskan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana.
Pelajar Universiti dan
Politeknik ini tidak perlu risau pasal wang kerana mereka diberikan elaun
bulanan untuk keperluan belajar dan makanan yang dijual di cafe Universiti juga
adalah sangat murah dan mampu mabi seorang pelajar Universiti. Selepas tamat
pengajian Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana (Master) juga difahamkan
tidak ada majlis graduasi seperti konvokesyen jadi tidak membazir sangat duit.
Cuma terdapat majlis minum petang bagi graduan yang tamat pengajian di
peringkat PhD bagi majlis graduasi. Jadi majoriti rakyat Finland mempunyai
pendidikan Ijazah Sarjana.
KESIMPULAN
Pengajian di negara Finland ini
adalah PERCUMA bagi semua rakyatnya bermula di peringkat awal iaitu bermula
dari umur 1 tahun sehinggalah di peringkat PhD. Jadi rakyat tidak perlu risau
berkaitan dengan pendidikan kerana semuanya dalam tanggungan kerajaan dan
PERCUMA 100%.
Sumber : Azmira Amran (2006), Bukan Salah
Cikgu Semua Salah Cikgu, Kopi Cetak Sdn Bhd.
Leave a Comment